Episode #151 – Logistikk og bløff i Bremerhaven

Bremerhaven

  • 1-4
  • 90m
  • Gamezone.no: Søk

Av og til er det nye litt skummelt. Spesielt når det er snakk om spill-design fra en helt ukjent designer. Lookout Games har tatt en sjanse på dette spillet kalt Bremerhaven. De har brukt samme artist som artisten bak Le Havre og dermed er grafikken i Bremerhaven blitt nesten identisk med Le Havre. Men sett bort fra utseende og tema har spillene ingen ting til felles. I Bremerhaven har du ansvaret for alt som skjer på havna. Havna kan brukes til å ta imot skip av forskjellige størrelser og typer, lagre containere eller huse passasjerer, og du kan selvsagt sette opp bygninger som hjelper deg å nå målet ditt. Du vil tjene penger, og det gjør du ved å oppfylle kontrakter.

Tematikken passer igrunnen ganske godt i dette spillet. Skipskortene som kommer inn kommer også med en tidtaker. Hver runde så teller den ned, og når den er på null så reiser skipet. Men skipet reiser enten du har tømt det for varer eller ikke. Men det reiser ikke før tiden er inne, selv om du har tømt det. Kontraktene du får benytter seg av samme tidtaker. De okkuperer lagringsplass i havna og frigjøres ikke før tiden er inne, med eller uten varer. På havna kan du altså losse varene skipene dine og oppbevare for leveranse senere. Men pass på, for du har begrenset med plass. Dette kan virke som et logistisk mareritt, men det er langt fra vanskelig.

Hele logistikken rundt spillet er ganske håndterlig. Det er bare 4 typer varer å levere: containere, kasser, oljefat og passasjerer. Som regel har du en runde eller to å gå på før tiden renner ut, og det pleier å være godt med tid for å få det du vil ha – selv om andre spillere vil ha det samme. Og det er her selve kjernen i spillet ligger; konkurransen.

Hver spiller sitter med 5 kort hver, med verdi fra 1-5. På din tur skal du legge inn et bud på en handling. Det kan være et bygg, endring av spillerrekkefølge, et nytt skip eller en ny kontrakt. Det kan også brukes til ren inntekt men også å oppgradere kortene dine til høyere enn 5. Når du legger inn budet, legger du kortet med verdien ned, så ingen vet hva du har lagt ut. Kanskje du later som om du vil ha en ting, men legger svake kort der. Du kan også forsterke budet ditt på en senere tur, men det kan jo også være en bløff. Men du vet ikke hva dine motspillere tenker. Etter du legger inn budet ditt, må du vente til alle andre har lagt ned et kort før du får gjort det igjen. Bløffer de også? Når alle kortene er spilt så avsløres budene i en gitt rekkefølge.

Bremerhaven

Budrunden er den mest interessante delen med spillet. Alt annet er håndtering av eksisterende materiale og å følge en bruksanvisning som står printet på spillebrettet ditt. Ting skal skje i rekkefølge, men instruksjonene er godt illustrerte og veldig enkle å følge. Dette går automatisk etter hvert, og føles til tider kjedelig. Du har maksimalt 3 skip inne samtidig og maksimalt 4 kontrakter, så det er ikke noen vanskelig oppgave. Passasjerer skal til passasjer, olje til olje, osv. Alle gjør dette samtidig, for det er ingen ting du kan gjøre nå som påvirker andre.

Poengtellingen er også litt uvanlig, men telles ikke før helt på slutten av spillet. Underveis skal du sette en stjerneverdi på havna. Du teller stjernene på skip og bygninger du har og justerer din stjernemarkør oppover. Hvis du har gått ned i verdi siden tidligere runder så endrer du den ikke. Du viser alltid den beste verdien du har hatt i løpet av spillet. Helt til slutt så tar du denne verdien og multipliserer med pengene du har til overs. Dette kan gi enorme resultat til slutt. Stjernene skal slettes ikke undervurderes. Hvis du har 10 penger er jo 20×10 mye mer enn 13×10.

Deretter skjer det en hendelse som alle har hatt en runde på å forberede seg til, og så går rundemarkøren videre. Dette bestemmes av noen kort som blas om i en slags bok, og lager et tilfeldig spill fra gang til gang. Av og til blir spillet langt, mens andre ganger litt kortere. Det finnes heldigvis en modus som gir spillet en fastgitt lengde og ingen vilkårlige hendelser. Spillet er langt nok med hurtigutgaven.

Det som gjør spillet spennende er altså budrundene. Men etter 6-7 runder begynner man å kjenne at det kanskje er nok. Det er mye av det samme om og om igjen, med unntak av hva som ligger tilgjengelig for bud. Men når spillet varer i over 10 runder er det for lenge siden nok. Spiller man bare 6-7 runder så er spillet over før man får lagt inn en god strategi. At budene legges skjult er ingen dum idé, og simulerer konkurrerende selskap som ikke vet hva konkurrenten har gitt som tilbud til aktørene.

Men i bunn og grunn er jeg ikke veldig begeistret for spillet. Det ser pent ut, men det blir også fort litt tamt med grafikken som går igjen og igjen i runde etter runde. Hadde spillet vart 60 minutt og gitt samme opplevelse hadde det vært et flott spill, men en sesjon kan fort vare mye lengre enn som så. Det medfølger regler for å spille solo, men det var ganske lite utfordrende og jeg har ved to anledninger fått mye mer poeng enn det som anbefales som «Supert!» ifølge regelheftet. Et spill som bør prøves før man kjøper.

 

Søk etter Bremerhaven her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar