Episode #100 – Ekstra Episk Eclipse og Jubilieumsepisode

Eclipse: New dawn for the galaxy

  • 2-6
  • 180m
  • Gamezone.no: 598,-

Jeg digger Science-Fiction. Det tillater for så utrolig mye fantasifulle kreasjoner og historier, med rare skapninger fra fremmede steder. Og ikke minst, så foregår det gjerne i verdensrommet. Men siden jeg liker sci-fi, er det ekstra viktig at et spill med dette som tema klarer å levere!

Eclipse: New dawn for the galaxy handler om å utforske galaksen, møte på fremmede raser og ikke minst krige mot hverandre med sine stjerneskip. På veien skal du forske på teknologi, forsterke romskipene dine, kolonisere planeter for å utnytte deres ressurser og ikke minst ha en solid inntekt. Du er en av flere raser som prøver å gjøre dette helt samtidig, og det er viktig å ikke bli overkjørt av de andre. Som du skjønner så er det mange ting å holde styr på her, og derfor kan spillet virket ganske så kompleks. Men det er faktisk ikke tilfellet.

Dette er et spill uten et fast spillebrett. Spillebrettet blir formet underveis og består av sekskantede brikker med forskjellige planeter på seg – om noen i det hele tatt. For å reise mellom disse brikkene, må du gjennom ormehull, og det er ikke alltid at dette er tilgjengelig mellom to brikker. Galaksen formes ved at spillerne utforsker områder, og det vil alltid være forskjellig fra tidligere spill. Helt i starten er det et fast midtpunkt, og spillerne ligger jevnt fordelt rundt midten, med tomme uutforskede områder rundt seg.

Spiller-arket
Hver spiller får hvert sitt ark laget av papp. Dette arket inneholder veldig mye grafikk, men samtidig er det like informativt som det er flott. Inntekten markeres ved hjelp av små trekuber som dekker over mange små firkantplasser. Skjult under kuben finner du et tall, og om det tallet blir synlig, vil det være din inntekt. Det vil selvsagt bli flere tall synlige samtidig, men da er det alltid det tallet lengst til venstre som er gjeldende. Det samme gjelder for forskning, det er alltid det tallet som er synlig lengst til venstre som gjelder. Du har tre typer inntekt: penger, forskning og produksjon. På arket finner du også utgifter og tilgjengelige handlinger.

Utgifter og handlinger går hånd i hånd. På lik linje med inntekt, ligger utfigtene skjult under noen runde disker, kalt for innflytelsesdisker. Når du bruker en handling, fjerner du en slik disk, og avslører en høyere utgift. Så hver handling medfører en kostnad som må betales i slutten av runden. Og som vanlig i spill så er det handlingene som tillater at du kan gjøre noe, det ligger jo i navnets natur. Men de er såpass sentrale i dette spillet at jeg må gå gjennom de litt.

Noen handlinger er unike for noen raser, og også startressurser. Spillet kommer med 7 raser. Hvert ark har mennesker som den ene rasen, og disse er helt like i egenskaper, unntatt farge og portrett. På den andre siden finner du 6 forksjellige romvesener, og alle er helt unike. Noen favoriserer kamp, andre fred. Det kan være vanskeligere å spille disse riktig, men det hjelper godt for å få det variert og spennende.

Eclipse

Handlingene
Det er lett å forstå hva handlingene gjør og hvordan. Men alt dette er tilgjengelig helt fra starten, så det kan virke litt voldsomt å få med seg alt sammen på en gang. Heldigvis finnes det mindre kort med oppsummering av alle handlingene, samt forståelig ikonografi til å påminne deg hva de forskjellige gjør og hvor mye.

Utforske: Nå kan du utforske en ny sekskantet brikke i nærheten av der du har skip eller kolonier. Da peker du deg ut et tomt område og trekker en brikke avhengig av hvor langt borte fra galaksens midtpunkt du er. Så velger du om du vil kolonisere dette området eller ikke, dersom det ikke er fiendtlig område.

Innflytelse: Du kan opprette allianser med naboer, eller arrangere om på dine innflytelsesdisker. Du kan i tillegg klargjøre nye ferger som kan kolonisere planeter som du oppdager.

Forskning: Du kan forske på ny teknologi, og det som er tilgjengelig vil variere fra gang til gang, da det trekkes tilfeldig fra en pose. Dette koster forskningspoeng. Teknologi du har, er med på å gi seierspoeng på slutten, og gir deg ekstra egenskaper som virkelig vil være nyttig både i krig og utnyttelse av ressurser.

Oppgradering: Dette er virkelig en stilig ting med spillet. Du har 3 typer forskjellige klasser av romskip. Hver klasse kan modifiseres med moduler. Du kan få ekstra ildkraft, bedre skjold, bedre motor, bedre kraftgenerator og andre våpen. Alt dette kan justeres på, avhengig av hvor mye du har forsket på tidligere. Dine skip vil altså være helt forskjellige fra dine motstandere, og i tillegg avhengig av hvilke klasser du har ute.

Bygging: Rett og slett bygge nye skip og romstasjoner. Her bruker du produksjonsressurser, og bygger det du har kapasitet til.

Mobilisering: Du kan nå sende ut skipene dine. Dette er begrenset til et visst antall aktiveringer av skip, og motoren deres bestemmer hvor langt de kan flytte.

Kamp
Når alle har valgt pass, er runden over. Men før det skjer, skal alle konflikter løses. Konflikter vil da si områder som består av skip fra to forskjellige spillere, eller nøytrale brikker som representerer et gammelt forsvarsnett.

Selve kampene styres av terninger, og det kan være med på å bestemme om dette er et spill for deg eller ikke. Terningene avhenger da av hvilke våpen du har montert på skipene dine og ikke minst hvilke skip du har med i kampen. Motoren bestemmer hvem som får skyte først, med mindre den ene siden har langdistansemissiler. Så selv om selve kampen løses ved hjelp av terninger, har du flere måter å kunne påvirke hvor mye som skal til for at du skal treffe eller bomme.

Men det som igjen er spesielt, er at du velger hvilke skip du treffer, etter at du har trillet terninger. Du skyter med andre ord alt du har, og så bestemmer du etterpå hva du skøt på. For eksempel triller du en 5-er. Denne kan ikke treffe det lille skipet, fordi den har ekstra skjold. Men det store skipet har ikke det, og treffer dermed blink. Jeg syns dette er en fin måte å redusere hvor mye flaksen har å si på terningkastene, siden du kan velge i etterkant. Da kan du legge opp taktikken og spille oddsen.

Når alt av kamper er ferdig, er det en oppryddingsfase. Nå må du betale for alle handlingene du har gjort, en slags etterfakturering av tjenester. Om du har vært for grådig, må du ta tilbake kolonier og mister innflytelse. Dette vil du helst unngå, for det krever en handling for å komme tilbake, samt at du mister inntekt for senere runder. Når alle er ferdige med sitt, går rundemarkøren videre, og ny teknologi blir tilgjengelig. Spillet varer i 9 runder.

Avsluttende tanker
Dette spillet er virkelig flott. Her har du et virkelig komplekst spill samlet i en enkel pakke, og det er aldeles ikke vanskelig å lære seg dette spillet. Regelheftet er fullt av gode eksempler med illustrasjoner, og viser til og med eksempel på en runde i spillet, og en ordentlig kamp som inneholder de fleste variabler som er med i en kamp.

Joda, det virker overveldende, det på grunn av alle slags komponenter som finnes. Du har forskningsbrikker og skipsmoduler, og alle står i bunkevis med en haug av symboler. Men heldigvis er det bare noe av forskningen som blir tilgjengelig fra starten av.

Det står på esken at spillet tar 30 minutter per spiller. Dette har jeg aldri opplevd! Dette spillet tar mellom 45-60 minutt per spiller. Det høres ikke så mye ut, men om du er 4 spillere, så vill du kjapt innse at 2 timer ikke er det samme som 4. Men 4 timer er helt fint for dette spillet, det skal fint være mulig å avslutte fortere enn dette, spesielt om alle er kjent med spillets mekanismer og hva som er tilgjengelig.

Eclipse: New dawn for the galaxy kan kjøpes her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar