Episode #101 – Village

[00:00] Innledning [01:46] Esken og innholdet [02:41] Kjapt overblikk [03:17] Oppsett av spillet [05:13] Reglene i detalj [20:16] Konklusjon

Village

  • 2-4
  • 75m
  • Gamezone.no: 698,-

Ordet «Landsby» er kanskje ikke det mest brukte ordet hos oss i dag. Vi bruker stort sett «by» eller områder. Men hvis vi går tilbake et par hundre år, så var landsbyer en sentral del i landet. Og det er fra den tiden dette spillet omhandler. Du spiller som en familie i denne landsbyen, og et av målene er å gjøre familienavnet ditt kjent, og bli husket for all fremtid.

Komponenter
Brettet er meget godt detaljert og har flotte illustrasjoner. Noen steder på kartet finner du fargede flekker/områder som representerer områder som gir deg visse handlinger, likt som i andre worker placement-spill. Disse områdene skiller seg sterkt ut fra selve tegningen i bakgrunnen, og virker som er slengt på i etterkant som en ettertanke. Det er en liten detalj, men jeg skulle gjerne sett det mer integrert i grafikken. Så jeg kommer til å referere til disse som flekker fremover. Ellers er spillet meget flott, og du får et godt helhetsbilde av landsbyens midtpunkt, med smeder, kirke, marked, rådhus, mm.

Hver spiller får i tillegg sin egen brikke med hver sin gård. Denne brikken er av samme flotte kvalitet som hovedbrettet. Arbeiderne er trefigurer som alle er markert med et nummer. Nummeret representerer hvilken generasjon av din familie de tilhører. Rundt gården er det en elv, og flere plasser over elven er det små skyer, som representerer tiden. Tiden er veldig viktig for dette spillet.

Flekkene på brettet vil ha flere kuber på seg i forskjellige farger. Kubene trekkes tilfeldig fra en pose, og fordeles ut blant disse flekkene avhengig av antall spillere det er.

Brettet tilbyr mange forskjellige handlinger, og du kan ha mange forskjellige yrker i din familie, som smed, monk, reisende, ordfører og bønder. Helt nede i høyre hjørnet av brettet finner du en krønike, med et gitt antall plasser for de forskjellige yrkene som finnes i  spillet.

Spillets gang
Hver familie startet med sin første generasjons arbeidere. På gården holder du orden på din egen tid og matforråd. Når du ønsker å gjøre en handling, må det være en tilgjengelig kube på det området du ønsker å utføre handlingen. Så om du vil sette ned en arbeider i smia, tar du en kube derfra, og plasserer en arbeider eller kjøper en vare. Det å sette ut en arbeider krever at arbeideren får opplæring som smed. Dette tar selvsagt tid, så du markerer tiden ved å flytte på tidsmarkøren rundt gården din. Du kan i samme slengen få arbeideren til å lage noe fra smia. Dette tar ekstra tid, men du betaler ingen ting for det. Kuben du tok legger du på gården din om du ikke brukte den i samme tur.

Når tidsmarkøren har tatt en runde rundt gården, vil en av dine arbeidere gå av med døden. Du må velge hvem det blir, og det er et meget viktig valg. Landsbyens krønike har begrenset med plass til hvert yrke, og det er førstemann til mølla. Du vil gjerne at din familie skal bli husket, og derfor er det viktig å velge en arbeider som jobber på rett plass til rett tid. Dessverre betyr også dette at du har en arbeider mindre å jobbe med, og all hans (eller hennes, selvsagt) erfaring går tapt. Om det ikke er plass i krøniken, havner han i en anonym grav, som ikke gir noen seierspoeng.

Om det går tomt for kuber på flekkene, er runden over. Da skal de arbeiderne som har valgt å studere religion velges ut til å tjene i landsbyens kirke. Dette trekkes tilfeldig 4 arbeidere fra en pose, og i posen finnes det allerede 4 nøytrale arbeidere, så det er en mulighet for at ingen familie får sine arbeidere frem. Derfor er det mulig å donere (bestikke) penger til kirken for å trekke ut dine arbeidere og garantere en plass for dem. Så legges det ut nye kuber og en ny runde startes.

Spillet slutter om kirkegården eller krøniken er full. Det er mange måter å påvirke sluttellingen på, men den mest populære er krøniken, fordi det er uunngåelig å miste noen arbeidere. Og havner de i graven, er det ingen poeng på slutten.

Village

Temaet
Hovedsaklig så plasserer man arbeidere og flytter rundt på kuber. Kubene består av flere forskjellige farger og blir brukt på spesifike områder for å kjøpe eller produsere en vare. Hver farge skal representere noe i spillet, slik som religion, kunnskap, erfaring og pest. Områdene du kan bruke kubene på krever en farge som rent tematisk stemmer, slik som erfaring for å lage noe i smia, eller religion for å melde arbeidere inn i kirka. Men dette kommer ikke gjennom, det er bare kuber.

Men mekanismen om bruk av tid gjør virkelig spillet unikt og en god tematisk følelse. Familiemedlemmene gifter seg, skaper en ny generasjon som må erstatte og lære på nytt det de forrige generasjonene gjorde. Når den tredje og fjerde generasjonen kommer frem, ønsker de å gjøre plass for seg selv, og få ut den eldre generasjonen. Du må passe å gjøre ting til rette tid, og sørge for at den eldre generasjonen er på rett plass til rett tid før de tar farvel. Hvis du er for sen, så dør de forgjeves.

Konklusjon
Dette er et spill med god kvalitet, både når det gjelder komponenter og mekanisme. Vi har spilt dette ofte i spillklubben min, og vi gjorde dette til årets spill 2012 uten motsigelser. Det er ikke vanskelig for meg å påstå at spillet er av god verdi, og at det kan tilby mye variasjon underveis. Det er takket være tilfeldige plasseringer av tilgjengelige kjøpmenn i markedet, og hvilke kuber som havner på de forskjellige flekkene.

Det er lett å lære seg, for alt her henger sammen og gir mening. Vil du lage noe, så må du betale med ressurser, eller ha en arbeider som kan lage det for deg. Av og til vil du gjerne sløse litt tid for å få unna de eldre før de andre. Du kan reise til andre landsbyer eller byer, og det krever selvsagt ei kjerre å reise med, såvel som tid. Trenger du mat, så hjelper det godt med hest og plog, eller gjerne en okse i stedet for hest. Men disse må også ales og trenes opp, noe som krever ytterligere tid. Dette gir god mening.

Jeg nyter dette spillet. Det er alltid spennende å se hva jeg kan gjøre med det jeg har til rådighet, og ikke minst hvordan mine motstandere forhindrer mine planer, og motsatt. Det er ingen tekst i spillet, så det krever kun forståelse av reglene, og ingen lesing underveis.

Village kan kjøpes her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar