Episode #108 – Livsfarlig og spennende fjellklatring i K2

[00:00] Innledning: [00:48] Esken og spillets gang [02:22] Regler [12:07] Konklusjon

K2

  • 1-5
  • 60m
  • Gamezone.no: Søk

Hvorfor klatrer man i fjell? Fordi det er der! Det er kanskje en av de merkeligste påskuddene til å drive med noe som kan være livsfarlig, men for noen så trenger man ikke noe annet. For min del handler det om å se en storslått utsikt og ta masse flotte bilder underveis. Men om det er livsfarlig, så velger jeg nok å stå over. Da finner jeg et tryggere fjell. Men! Dette handler altså om livsfarlig klatring til verdens farligste fjell: K2! Og det handler om å komme høyest i løpet av 18 dager.

Hver spiller får 2 klatrere som skal bestige fjellet. På turen din skal du spille 3 kort og flytte på klatrerne og pleie helsen dems. Klatrerne blir slitne av å tilbringe flere kalde netter på fjellet, spesielt om det er dårlig vær. Men du må velge hvem som klatrer, hvor langt de skal klatre, og ikke minst om de skal klatre opp eller ned. I tillegg må du kanskje ofre progresjon til fordel for å pleie helse – eller motsatt. Valgene er ikke enkle, men du kan ikke være for forsiktig, for da kommer de andre klatrelagene først til toppen og har større sjanse for å vinne.

K2

Kortene er like for alle spillerne, men de blir stokket, så man får ikke helt likt utgangspunkt. Alle velger sine kort samtidig og skjult. Du trekker 6 kort og må velge kun 3 av dem. Men de 3 du ikke velger legger du på toppen av trekkbunken, så du får mulighet til å velge blant dem neste runde også, sammen med 3 nye kort. Alle avslører så sine kort samtidig. Den som har vært den mest vågale og spilt flest flyttepoeng, må velge en risikomarkør. Markørene består av verdiene 0, 1 og 2. Kun 3 av dem synlige om gangen, og det er veldig få 0-verdier. Men du vet på forhånd hvilke verdier som ligger der, slik at du kan gjøre en kalkulert risiko når du velger kort. Verdiene er negative. Du må nemlig redusere kortene dines verdi totalt sett med risikoverdien.

Så går det i spiller-rekkefølge. Du kan flytte på de klatrerne du vil og øke helsen på en av dine klatrere. Flytt er enkelt: å flytte videre 1 felt koster normalt 1 klatrepoeng. Men jo lenger opp du kommer, jo vanskeligere blir det å flytte på seg. Noen felter krever at du bruker 2 eller 3 klatrepoeng på å komme dit. Rekkefølgen er viktig her, for jo lenger opp man kommer, jo vanskeligere blir det å finne hvileplass for natten. Og det er ikke plass til så mange der. Når alle har gjort sitt, så må de tilbringe en kald natt i fjellet. I tillegg til kulden så kommer det også mye uvær på toppen. Da blir det ekstra røft og mye sjans for at klatrerne dine har presset seg for langt og kan dø. Da får du ingen poeng for høyden du har kommet til. Været er veldig viktig her for hvilke valg du ønsker å ta. Du har hele tiden en korttidsvarsel for de 3 til 5 neste dagene, så du kan planlegge underveis hvordan du vil gå frem fra dag til dag.

Om en av dine klatrere når toppen, så får du sette et flagg der. Klatreren kan nå klatre ned igjen og likevel beholde poeng-posisjonen sin – så lenge han ikke dør. Når det er uavgjort i poeng, så er det nemlig den som var først til toppen som vinner uavgjort.

Dette er et spill som handler om å prøve lykken sin, planlegge godt, være foran konkurrentene og til slutt stå igjen med mest poeng. Du trekker riktignok kort fra en stokket bunke, men du kan velge 3 av 6, så du har dermed flere ting å velge mellom. Jo flere spillere, jo trangere blir det. Og da gjelder det å ikke være for langt nede om du er langt bak i turrekkefølgen. Så det må også planlegges. Jeg liker det godt, spesielt siden det også kan spilles alene. Spilletiden oppleves som kjapp, for du gjør valgene av kort samtidig som resten, og så er det bare å utføre handlingene som gjenstår. Flott spill.

Søk etter K2 her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar