Episode #7 – Bli vinprodusent i Toscana

Toscana

  • 2-5
  • 45m
  • Gamezone.no: Søk

Navnet skjemmer ingen. Tittelen på dette spillet gjenspeiler nøyaktig det man kan tenke seg – vin. I Toscana skal man kjempe om de feteste dyrkemarkene og produsere den bestsmakende vinen. Og om man gjør det riktig så godt, så vil man tjene penger som gress i dette visuelt stilige spillet. Men veien er selvsagt langt fra enkel. Dine konkurrenter vil neppe la deg få seieren uten motstand. De vil helst sitte med seieren selv. Alt dette høres riktig så bra ut, men spillet snubler underveis.

Hver runde består av 3 faser man fritt kan velge rekkefølgen blant. Den første tillater deg å plassere ut en arbeider på et ukonkurrert jorde, eller få vin/vann i stedet for. I tillegg kan man bestikke en av to karakterer for å kunne påvirke vinmarkedets kurser direkte, og disse bestikkes enten ved rosévin eller champagne. Det andre man kan gjøre er å kjøpe eller selge vin, og man må velge seg for én av disse handlingene per runde. Aller sist kan man produsere vin fra jordene om man har vann til dette.

Det som faktisk ødelegger spillet er hva spillet har som kjerneelement – nemlig markedet. Dette kan påvirkes underveis, og blir i tillegg påvirket ved slutten av 3 faser, der verdien på varene stiger eller synker avhengig av etterspørsel (tomt eller fullt lager) eller hva vinsmakerne (spillerne) bestemmer. Problemet er at det er vanskelig å føle å ha noe som helst kontroll over markedet, til tross for at det meste er åpent. Verdiene går opp og ned tilsynelatende vilkårlig, tross i at det ikke er vilkårlig.

Som konklusjon så «føles» det ikke riktig. Man gjennomfører prosedyrer som påvirker kursene i markedet, men det er ekstremt lite mestringsfølelse, og man venter liksom på at spillet skal ta slutt.

Søk etter Toscana her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar