Episode #71 – The Adventurers

The Adventurers: The Pyramid of Horus

  • 2-6
  • 45m
  • Gamezone.no: Søk

Du ser skatten. Den bare ligger der. Håner deg! «Ta meg hvis du tør», sier den. Og du vil. Dette er veien til rikdom og berømmelse. Men du er ikke alene. Det er flere som vil ha skatten. Men på veien er det mange farer, og en gammel forbannelse gjør at krypten raser sammen. Hvor langt er du villig til å gå?

Det er nettopp dette The Pyramid of Horus handler om. En ny pyramide er oppdaget av skattejegere, og alle vet om rikdommene som ble gravlagt sammen med faraoen. I pyramidens krypt er de mange store og verdifulle skatter som kan hentes. Jo lenger inn du kommer, jo større blir skattene. Men jo mer du bærer med deg, jo tyngre blir lasten, og du får gjort mindre hver tur. I tillegg finnes det slanger, skorpioner, krokodiller og vandrende mumier. De er selvsagt der for å forhindre røvere skkurat som deg, så ikke vent noen nåde.

Hver tur kastes fem terninger. Avhengig av antall øyne på terningen og antall skatter du bærer med deg, får du et gitt antall handlinger. I tillegg vil skader, slangebitt og lignende også påvirke handlingene dine. På din tur kan du enten bevege deg ett skritt i ortogonal retning, eller lete etter skatt der du står. Når alle har gjort sine handlinger, er det tid for mumiene å bevege seg. Da trilles terninger, og de kan flytte inntil 5 skritt. heldigvis følger de alltid lik bane, så det er lett å forutsi hvor de går, bare ikke hvor langt. Der de går befinner de største skattene seg, og de krever flere handlinger for å få tak i. Så er det takras. En stor stein faller fra taket hver runde, og kan lande der du står. Om du er i veien, klarer du kanskje hoppe unna, men du blir påført skade fra de mindre steinene. Steinene kan i tillegg sørge for å blokkere utveien, og fordømmer alle som er igjen til å dø sammen med mumiene. Har du ikke kommet deg ut innen da, er det over og ut.

Så dette handler om å komme seg inn, samle så mange skatter som du våger, og komme deg ut i tide. Spillet er lettfattelig og rundene går fort. Dette er et spenningsspill, hvor opplevelsen altså har en del å si. Selve mekanismen er ikke utfordrende, men det er også noe av det som gjør spillet spennende. Det er ikek mye man kan gjøre for å sabotere hverandre, det handler bare om å være førstemann til mølla.

Kartet er fordelt på 4 områder. Første området har noen få, mindre verdifulle skatter. Men det er også kun her du kan finne førstehjelpsskrin, motgift og bæreveske. Men også slanger. Det andre området er sand, og her er skorpioner, men litt bedre skatter. Det tredje området er krokodillevannet, men her er det mange skatter å finne. Til slutt er det området innerst, og rundt resten. Her faller ingen steiner fra taket, men her vandrer mumiene. Det er også her du får tak i gudegjenstandene som er verd mest. Men for å få tak i dem så må du kanskje ofre mye på veien.

Jeg liker dette spillet godt, og det er meget vakkert å se på. Komponentene og grafikken er det ingen ting å sette fingeren på. Unike figurer og gjennomført tema. Absolutt en anbefaling om du er ute etter en Indiana Jones-følelse.

[00:00] Introduksjon og stop-motion
[00:40] Esken og innhold
[01:04] Oppsett og spillets gang
[01:53] Regler og detaljer
[09:20] Konklusjon

Musikk: Spike in a Rail (Darren Korb, Bastion)

Søk etter The Adventurers: The Pyramid of Horus her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar