Episode #89 – Kingdom Builder

[00:00] Introduksjon [01:34] Innhold og komponenter [01:56] Oppsett av spillet [03:14] Spillets gang [06:42] Reglene [09:55] Poengkortene i detalj (virkelig) [14:16] Konklusjon

Kingdom Builder

  • 2-4
  • 45m
  • Gamezone.no: 428,-

Dominion-skaperen er tilbake med nytt spill bare et år etter han vant årets Spiel des Jahres-pris i fjor.  Og faktisk så klarte han å vinne nok en gang i år med sin neste tittel. Kingdom Builder ligner ikke på Dominion i det hele tatt, annet enn tidsperioden det utløper seg i. Dette er et lettfattelig spill med en del taktikk og en del slump på siden.

En ting jeg ikke likte med Dominion, var temaet. Det fant jeg ganske tørt, og hadde lite med spillets mekanisme å gjøre. Det handlet bare om å optimalisere kortene på hånd, skaffe seg flere kjøpeverdier og kjøpe poeng. I tillegg kan du bruke penger for å få flere penger, uten å faktisk betale for dem. Hvordan blir det da, når spillets tema i Kingdom Builder ikke har noen ting med mekanismen å gjøre? Mekanismen her kan sannemlignes med Ingenious, bare en annen regel på hvor du kan plassere brikkene dine. Dette er et rent abstrakt spill, med et tema slengt på toppen slik at det skal se finere ut. Vanligvis er ikke dette et problem, men nok en gang syns jeg utseende er veldig tamt, i likhet med Dominion.  Men samtidig er spillbrettet delt i 4 deler, og består av flere forskjellige og utskiftbare deler som gir en ny og variert opplevelse hver gang. Kombinér dette med poengmekanismen, så har du mange forskjellige kart og strategier i vente.

Å lære dette spillet er veldig lett. På din tur, trekker du et kort som har et tilsvarende symbol som en terrengtype på kartet. Sett så ut 3 bygninger på dette terrenget, sålenge de blir lagt inntil et av dine tidligere bygg. Hvis mulig. Så er turen over. Det er mulig å anskaffe seg ekstrahandlinger ved å samle seg bonusbrikker, men tilgjengeligheten til disse er begrenset. Her handler det om å være først ute.

Det som gjør spillet interessant, er poenkortene. Dette er omtrent den eneste måten å få poeng på. Det trekkes 3 tilfeldige poengkort ut fra 10 kort, og disse legges frem. Disse gjelder hele spillet, og det er de som gir de store poengene. De sier for eksempel at du må ha den største samlingen innenfor ett område. Eller poeng for hvert bygg inntil en strand, eller kanskje per hus i din lengste horisontale rekke, eller mye annet. Det at det kombineres 3 forskjellige poengkort med flere forskjellige og utbyttbare brettdeler, gjør at spillet kan spilles om igjen flere ganger, og det er alltid nytt. Men der ligger også litt av problemet.

Tilfeldige kort kan gi både gøye, men også kjedelige spill. Noen kort gir veldig lite ekstrapoeng, og om alle disse kortene kommer samtidig, er nesten hver handling likeverdig. Da er det viktig å bygge rundt byene, men det er selvsagt trangt om plassen. Når byene er fylt opp, er det lite å hente ellers. Da handler det gjerne om flaks på kortene, og hvem som kommer først.

Én ting er greit, det er at spillet er kjapt, og tar mellom 30-45 minutter å spille. Etter en spiller har satt ut 40 bygninger, er det en siste runde og så telling. Ingen poeng blir telt underveis, så det å finne ut av vinneren er spennende. Det er vanskelig å følge med poengene underveis. Dette er et familievennlig spill som er lett å lære og kjapt å spille. Og det inviterer til en «bare en gang til»-følelse. Dette er et helt greit spill etter min mening. Men for gamere som meg selv, så blir dette litt for lite.

 

Kingdom Builder kan kjøpes her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar