Episode #94 – Dommedagskalender med mening

[00:00] Introduksjon [01:40] Oppsett av spillet [04:50] Spillets gang [07:54] Reglene [09:20] Palenque [11:07] Yaxchilan [11:34] Tikal [11:53] Uxmal [13:10] Chichen Itza [14:12] Teknologi [16:08] Templene [17:38] Bygninger og monumenter [19:11] Konklusjon

Tzolk'in: The Mayan Calendar

  • 2-4
  • 90m
  • Gamezone.no: Søk

Ikke verdens letteste navn å huske, men selve spillet og mekanismen er absolutt hukommelsesverdig. Dette er nok et worker placement-spill, men denne gangen har det fått en liten vri, bokstavelig talt. Temaet er Maya-kalenderen, men det handler ikke om dommedag, men om livet blant folket som lever etter kalenderen til daglig. Og du får gleden av å delta.

For å vinne må du samle flest seierspoeng. Poengene får du ved å blidgjøre gudene og låse opp nøklene med krystallhodeskallene, eller ved å kjøpe visse monumenter. Men for å gjøre det, må du kjempe om plassen mot dine motspillere, og plassen blir det absolutt en kamp over.

Brettet består av et gedigent tannhjul av plastikk. Rundt dette hjulet er det 5 mindre tannhjul, og på disse er det plasser for arbeidere. Når en arbeider står på hjulet, har det tilgang til en handling. Hver runde så beveger hovedhjulet seg, og alle de små hjulene beveger seg deretter. Arbeiderne blir således flyttet til en ny handling som det hjulet tillater, og ofte til noe mer verdifullt. Så jo lenger en arbeider blir stående, jo bedre blir utbyttet.

På din tur kan du kun gjøre én av to ting: sett ut arbeidere, eller ta inn arbeidere og utføre handlingene de stod på. Du kan ikke stå over turen din, du må velge å sette ut eller ta inn minst én arbeider. Du kan ikke blande handlinger, så det er derfor ekstra viktig at timingen er god, for å sikre de riktige handlingene til rett tid. Planlegging er veldig viktig her, men også viktig er det å se hva dine motspillere gjør, slik at du kan blokkere for dem samtidig. Det er altså ikke bare å sette ut en arbeider og la den stå lenge på en plass, for da har du også en arbeider mindre å gjøre noe med.

Om det ikke er ledig plass i begynnelsen av hjulet, kan du snike deg inn på den neste ledige plassen. Men det koster ekstra, og kostnaden betales i form av korn. Korn er valutaen i spillet, og uten korn kommer du ikke langt. Så du har hele tiden valget mellom å sette deg i forkant av andre, eller ta andre hjul gratis, ved å endre litt på strategien.

I løpet av spillet blir det en slags tilbedelse til gudene, og dette skjer fire ganger. Det er tre guder med hvert sitt tempel, og posisjonering på templet avgjør hvilket utbytte du får. To ganger er det utbytte i form av råvarer, mens de to andre gangene får du seierspoeng. I tillegg må du mate dine arbeidere, noe som koster 2 korn per arbeider. Per arbeider du ikke klarer å mate, derimot, gir deg trekk i seierspoeng. Korn er meget viktig i spillet, og brukes som valuta for å sette ut arbeidere. Jo flere arbeidere du vil ha ut, jo dyrere blir det. Men samtidig må arbeiderne mates underveis. Det kan ikke understrekes nok hvor viktig det er med korn.

Dette er et spill med lite tilfeldigheter. Startressurser og monumenter velges helt i begynnelsen av spillet, og bygninger endrer seg underveis. Ellers er det ingenting som er overlatt til tilfeldighetene. Dette gjør at du virkelig kan bli flink i spillet, og kan få lagt en god plan for å få den beste posisjonen når det er poengtelling. Men samtidig er det også et spill som kan være vanskelige for nye å komme seg inn på, ettersom det er veldig vanskelig å se helheten i spillet den første fjerdedelen av spillet. Det er ikke lett å se hva som gagner seg og hva dine motspillere gjør. Men en spilling nummer 2 forandrer dette totalt, og du kan være en skummel motstander allerede fra første trekk.

Jeg liker spillet godt, og likte det såpass at jeg tok til å male det. Dette er en ekstra lang video med så mange detaljer forklart som jeg husket, derfor er videoen delt opp i flere «kapitler».

 

Søk etter Tzolk'in: The Mayan Calendar her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar