Episode #132 – Global Mogul

[00:00] Intro [00:53] Hva det handler om [01:26] Oversikt [02:26] Spillets kjerne [03:26] Beskrivelse fra selskapet [04:16] Handlinger [06:11] Komponentene [07:05] Konklusjon

Global Mogul

  • 1-4
  • 120m
  • Gamezone.no: Søk

Penger er ikke nok. Hva skal du med penger om du ikke kan vise hvor flink du er med dem? Og skal du vise noen, kan du like gjerne vise hele verden. I Global Mogul skal du nemlig kjempe om majoritet over markeder Asia, Afrika, Australia, Amerika – ja, hele verden. Penger er ikke alt i dette spillet, det beviser ingenting. Det du må bevise er bruken av penger – å være før dine motstandere og handle på best mulig måte. Høres det spennende ut? Følg med videre.

Global Mogul

Økonomispill er strengt tatt ikke min yndlingskategori. Stadige kalkulasjoner av penger, kontroll over områder og ikke minst auksjoner. En av hovedårsakene til at jeg ikke liker Power Grid er på grunn av all pengetellingen og gjentakelse av handlinger hver runde. Global Mogul er også et økonomispill, men håndterer det på en helt annen måte, nemlig med handlinger. Alle spillere har tilgang til de samme handlingene, men en handling kan kun brukes én gang per runde per spiller. Og det å vite hva dine mostandere kan og ikke kan gjøre er en viktig vei til suksess.

Spillet i seg selv består ikke av brett, men kort. Hver spiller får utdelt hvert sitt brett, men mesteparten av brettet brukes til å påminne spillerne hvilke handlinger som er mulig og hvordan de skal brukes. En annen del er for å vise deg inntekter du kan få, men det fungerer bare som en oversikt over hva du har. Og oversikt er veldig viktig i dette spillet, for her er det nemlig en haug med kuber. Så brettene til hver spiller fungerer som en handout. Den øverste delen av brettet viser hvilke handlinger som er tilgjengelig for deg og hvilke du har brukt. Det er også veldig enkelt å se hvilke handlinger andre spillere har tilgjengelig og ikke.

Global MogulSelve spillområdet er altså kort. Noen kort legges i den ene enden av bordet. Dette er det kommende markedet. Her vil du finne kjøpsmuligheter i alle verdens regioner, og det kan være alt fra produksjon av teknologi til tilgang av arbeidskraft. Her kan du investere dine penger i og få goder av det i senere runder. Over dette området er det gjeldende markedet. Det er akkurat det samme som det kommende, men når du putter penger i disse markedene, kan du bruke dem fra og med gjeldende runde.

Neste område er bedrifter. Her er det mulig å anskaffe seg bedrifter som tillater enkle modifikasjoner av reglene. I ditt favør, selvsagt. Det kan være gratis handlekraft, billigere innkjøp i markedet, mulighet for ekstra kontrakter og mye mer. Det er ikke alltid like enkelt å se hvordan de skal brukes, spesielt ikke om det er første gang man spiller.

Til slutt er det kontrakter. Det finnes to typer: private og offentlige kontrakter. De offentlige kontraktene gjør mye av det samme som de private, men de må gå på anbud rundt bordet – siden det er offentlig. De private tar du bare med en handling. For å oppfylle en kontrakt trenger du å ha de ressursene kontraktene krever, eksempelvis et gitt antall arbeidere, teknologi, olje og treverk. Når du har fullført en kontrakt så får du betalt for den. I tillegg er det seierspoeng. Og det er ved seierspoeng man vinner spillet – ikke penger.

Global Mogul

Men; penger er gull verd, spesielt om du vil kjøpe deg inn i de forskjellige markedene. Og markedene er virkelig kjernen i spillet. Har du majoritet i et marked, så får du seierspoeng deretter. Men har du i tillegg majoritet i regionen, så får du også seierspoeng. Det er også her du anskaffer ressurser for å fullføre kontrakter, så du vil helst være tidlig ute her, selv om poengene kun fordeles på slutten. For å kjøpe deg inn i et marked, så trenger du også ledige agenter. Og agenter er det sparsomt av. Du begynner med 18 agenter, og om du går tom, så må du fjerne agenter fra tidligere inntektskilder for å kunne bruke dem andre steder. Det finnes mulighet å få flere ledige agenter, men det koster deg en handling – en dyrebar handling.

I Global Mogul finnes det et hav av muligheter å vinne på. Det er ingen sikker vei til seier, men å ha penger tidlig i spillet er veldig greit for å kunne kjøpe seg inn i markedet. Og har du fin flyt på produksjon, så er det enkelt å oppfylle kontrakter og få poeng derfra, samtidig som det er lett å vinne auksjoner slik som offentlige kontrakter eller bedrifter. Men tross for så mange detaljer, så har spillet en kjempestor svakhet: utseendet. Spillet ser forferdelig kjedelig ut. Komponentene er absolutt funksjonelle, men om noen går forbi deg og se deg spille det, går de nok bare videre. Alt du ser her er en haug med kort og mange kuber plassert på dem. Kortene er sterile og intetsigende, det samme er brikkene som tilsvarer ressurser.

Det hele ser ut som en prototype-kopi. Produksjonsfeil er det også, med en skrivefeil eller to her og der, og ikke minst sort farge på kubene i stedet for grønn, som det står både på handout og i reglene. Selve spillet er ganske kjapt og har en fin flyt. Du gjør bare en handling, deretter går turen til neste spiller. Så det er lite dødtid. Det er også viktig å følge med på hva de andre spillerne finner på av handlinger så du ikke brenner deg og gjør en handling som ikke er verd noe lengre, om de har blokkert deg eller tatt noe du vil ha. Dermed er alle involvert hele veien. I bunn og grunn så er dette et godt spill hvor du kan endre strategi underveis og prøve nye veier.

 

Søk etter Global Mogul her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar