Episode #160 – Hot Tin Roof

Hot Tin Roof

  • 3-4
  • 45m
  • Gamezone.no: Søk

Originale temaer kan være artige i seg selv, og når det er snakk om pusekatter som skal ut på romantisk nattetur på hustakene, så vinner det noen poeng i tematikk. Men Hot Tin Roof er mer enn bare søte pusekatter, det handler om timing og riktig valg av handlinger, ikke ulikt mange andre spill.

Temaet er flott, og det gir mening med hva du skal gjøre på turen din. Landsbyen som kattene befinner seg i er ganske kompakt, og hver familie der har sin egen gårdsplass i midten av arealet sitt. Kattene bruker takrenner og andre ting for å komme seg fra sted til sted, men de går aldri ned på veien. Problemet er at det ikke er noen vei mellom takene som går i luften. Det blir opp til deg å lage disse veiene, ved å bruke planker, strykebrett og andre ting. I tillegg kan du bygge opp ly i gårdsplassene i form av pappesker og andre ting.

Hver spiller har 4 katter, 2 som ligger og 2 som sitter. Du skal få de like kattene til å møte hverandre for å få sardinpoeng. Men for at du i det hele tatt skal få lov å gjøre noe på turen din, må du betale 5 sardiner. På brettet er det 5 konteinere, og du legger en sardin i hver av dem. Etterpå skal du velge en konteiner og gjøre handlingen som står på den, i tillegg så får du alle sardinene som ligger der, inklusive en av dine egne du nettopp la der. På den måten er upopulære handlinger litt mer populær senere, for det gir gjerne mange sardiner tilbake.

Det er 3 typer handlinger i spillet. 3 konteinere er samme handling, og det er å sette ut katter. Det ligger fremme kort som viser hvor i området kattene skal settes ut. De er godt illustrerte og det er kjapt gjort å finne ut hvor på brettet du skal ha kattene dine. Kortene veksles ut etter hvert som de blir brukt, og det er umulig å vite hva som blir det neste kortet. De to neste handlingene er å sette ut en gangbro mellom to tak, og til slutt å bygge opp ly i en gårdsplass. Disse to handlingene er meget viktige for å kunne vinne spillet.

Når du flytter en katt, må du passere gangbroer. Hvis det ikke er din egen gangbro, må du betale sardiner til den som eier den. Hvis du må passere et lyområde, må du også betale, men hele 2 sardiner. Det er viktig å legge ut disse tingene så de blir ofte brukt. Men det er ikke lett å vite, og det er jo dessuten konkurranse om å sette ut her og der. Om du endelig får et par av dine like katter til å møtes, får du en kjempestor sardin. Den er verd 10 sardiner. Etter 13 eller 14 runder så er spillet over, og det er den med flest sardiner som er vinneren.

Spillet har et kjekt tema hvis mekanisme passer godt. Spillet er fra Mayfair som jeg ikke pleier å skryte av når det gjelder komponenter, men denne gangen er det faktisk ganske godt. Det er dog én spesiell ting som irriterer meg, og det er at brikkenes farger ikke stemmer overens med fargene til kattene. Grå katt er blå-aktig brikke, hvit katt er nesten grå brikke, sort katt er brun mens oransje katt nesten har oransje brikke, men som fort kan forveksles med den brune. Du må bare tvinge deg selv til å huske hvem som eier hva, for det er viktig å vite når du skal dra på tur med en av kattene dine.

Det å måtte betale for handlingen din og velge handling basert på hvor mye penger du ønsker å ha og hva du vil gjøre er ganske interessant. Selve spillet er også ganske gøy, og det er ofte vanskelig å vite hvor du skal legge ting og hva du bør gjøre for å vinne. Men spillet kan fort begynne å dra ut. Når spillet krysser 60-minuttersgrensen, har mye av novelty-faktoren forsvunnet. Og det går gjerne så lang tid, for det skal ganske mange handlinger til for å klare å samle hele 14 av de store sardinene som er tilgjengelig. Så ja, det er et gøy spill, men det varer lengre enn det burde. Det kan løses ved å bare sette en lavere grense på sardiner, men da forsvinner litt av langtidsplanleggingen.

 

Søk etter Hot Tin Roof her.
Kommentarer