Episode #130 – Sentinels of the Multiverse

Sentinels of the Multiverse

  • 1-5
  • 60m
  • Gamezone.no: Søk

Superhelter er kule! Jeg digger å se filmer om dem, spesielt om de har et snev av humor og menneskelighet i seg. Hulken-filmene har ikke klart det, men de andre Marvel-heltene og DC Comics’ Batman har virkelig slått godt an, på hver sine måter. Men spill med superhelter, det er det ikke veldig mange av. Så var det noen som begynte å lage et superhelt-spill, men de hadde ikke pengene til lisenser, så de lagde likegjerne sitt eget univers med egne helter. Og etter en runde på Kickstarter, så fikk de gjennomslag for dette spillet som de valgte å kalle for Sentinels of the Multiverse!

Spillet kommer med mange forskjellige helter, skurker og lokasjoner. Hver helt kommer med hver sin kortbunke og egenskaper; det samme gjør skurkene og lokasjonene. Dere velger hvilke helter dere vil ha og hvem dere vil bekjempe – og hvor. Det å kunne velge slik hver gang gjør at spillet stadig får variasjon og ofte fremstår som friskt siden det er nye utfordringer. Spillets regler er egentlig veldig enkle, og målet er å slå ned superskurken til null liv. Da blir skurken fanget og alt er vel.

Sentinels of the Multiverse

En runde går slik: Superskurken gjør sitt, så gjør heltene sine ting, avsluttet med lokasjonens egenskaper. I et spill med super-helter er reglene faktisk super-enkle. På din tur gjør du bare følgende:

  1. Sjekk for effekter i starten av turen
  2. Spill et kort
  3. Bruk en styrke
  4. Trekk et kort
  5. Sjekk for effekter i slutten av turen

Du gjør med andre ord hele 2 valg i løpet av turen din. Velge et kort å spille, deretter bruke en styrke. Resten er noe du bare sjekker med andre kort. Skurkens og lokalitetens turer er forenklet, men ganske lik. Der trekkes bare et kort fra toppen av bunken og kort-effekter følges. Etter hvert som spillet går, kommer det flere og flere kort i spill. På den måten starter spillet kjempelett, men så øker kompleksiteten underveis. Ganske greit for nybegynnere, siden reglene dukker opp underveis. Men! Der ligger også hovedgrunnen til at jeg misliker spillet.

Det er ikke det at spillet er vanskelig, men det begynner å bli så mye å holde styr på underveis. Helten din har kanskje en effekt som tilsier at du er immun mot en type skade, eller kan ta skaden bort fra dine medhelter for å spare dem for skade. Eller kanskje du er ekstra svak denne runden på grunn av en effekt fra lokasjonen. Eller motsatt, du er sterkere, men det motvirkes samtidig av noe annet. Hvis du vil skade superskurken må du kanskje gjennom flere av hans undersåtter, som igjen har effekter som kan påvirke hva og hvordan du kan gjøre ting. Du har normalt sett 4 kort på hånd, men alle kortene må sjekkes opp med alle kort som ligger på bordet før du kan spille det. Eller, du må ikke, men du bør.

Spillet kommer med en knippe komponenter som skal hjelpe deg å holde styr på effektene. +1 her, -1 der. Immunitet, ekstra sårbar, type skade. Det er ikke mindre enn 11 typer angrep som beskrives i regelheftet. 11! Og type angrep har ofte veldig mye å si på hvordan du kan gå frem. Superskurken blir kanskje immun mot skaden etter du har angrepet, samtidig som en helt blir ekstra kraftig om akkurat det angrepet benyttes. Eller så går undersåttene spesifikt etter en helt som er sterkest i en viss type skade.

Sentinels of the Multiverse

Etter hvert i spillet så blir det så mange faktorer at det går mer tid på å sjekke kortene og holde rede på komponentene enn det faktisk går med på å spille. Komponentene som følger med spillet er overhodet ikke nok til å holde rede på ting, spesielt ikke om man glemmer å ta bort komponentene etter at et kort har forsvunnet. Du kan til og med finne en app til mobilen som skal hjelpe deg å holde orden på ting – og selv det er en jobb. For det må jo vedlikeholdes underveis.

Jeg koser meg absolutt ikke når jeg spiller dette. Det vil si, jeg spiller ikke, jeg jobber. Jeg holder orden på ting og må gang på gang sjekke kortene på nytt etter nye ting å holde orden på. Joda, alle kan være med på å holde orden på saker og ting, men ikke når det blir så kompleks som dette. I The Lord of the Rings – The Living Card Game, så er det en hel haug å holde orden på, men det er ting man velger selv, og det er ting som gjelder hver runde. Spillet er kompleks til å begynne med, og reglene endrer seg ikke underveis som i Sentinels. Så jeg liker kompleksitet i spill, bare sjekk Mage Knight. Men Sentinels er rett og slett hardt arbeid. Temaet kommer slettes ikke gjennom, med mindre du tar rollen som Super-Bookkeeper’n.

Som nevnt så har spillet mottatt mye kjærlighet. Det må være fra de som elsker å holde oversikt og føler det er en prestasjon å vinne i dette spillet. For i praksis så er det tilfeldighetene som rår, men hvordan du mestrer det, det er vel det som gir belønning. Jeg kan ikke anbefale dette spillet, men for all del, så kan det være nøyaktig for deg, spesielt om du liker bookeeping. Og superhelter.

Søk etter Sentinels of the Multiverse her.
Kommentarer

Legg inn en kommentar