Episode #106 – En fryktelig liten verden

Small World

  • 2-5spillere
  • 80mspilletid
  • år anbefalt
Gamezone.no: 440,-

Drager, orker, hutter, dverger, skjeletter og mye mer! Alle disse rasene har akkurat det samme målet, men ingen av dem ønsker å dele med de andre. Du styrer en av disse rasene, og ditt mål er å erobre så mange landområder som du kan og vise deg den flinkeste av dem alle. Men det er bare et problem: rasen din kommer nesten garantert til å bli utryddet.

Men det er egentlig ikke et problem. Du likte igrunnen aldri rasen din i utgangspunktet. Du velger deg bare en ny rase, med fersk forsyning av nye tropper og deres spesialegenskaper. Og når du skal erobre verden, er det nesten garantert noen i veien for deg. Verden er bare så liten, konflikter er uunngåelige.

Brettet er altså en liten verden oppdelt i mindre soner. Du styrer en rase, og ditt ønske er å spre ut denne rasen så mye du kan for å oppnå seierspoeng. Den rasen du har valgt, har i tillegg til enhetene sine også en spesialegenskap. Skjelettene blir flere om de klarer å vinne en krig mot andre raser, hobbitene graver seg ned under bakken og blir immune mot angrep og sjøfolket kan faktisk bevege seg over sjø. Dette er bare få av veldig mange raser med veldig forskjellige egenskaper. Men ikke nok med det! I tillegg til sin egen spesialitet kommer det også med en tilfeldig ekstraegenskap. Disse kan veksle mellom alle de forskjellige rasene fra spill til spill, og gjør det virkelig variert og morsomt å se hvordan egenskapene spiller sammen med/mot hverandre.

Small World

Når du skal sette ut en tropp, må du ha 2 brikker. Om det allerede ligger noen brikker i området du vil inn i fra før, må du ha like mange brikker som de som ligger der, i tillegg til de 2 du må ha for å erobre et område. Har du det, taper de andre automatisk og mister en av brikkene ut av spill. I ditt aller siste angrep kan du be om forsterkninger ved å trille en terning. Den bestemmer da om du får lov til å gjøre et siste vellykket angrep. Når du er ferdig med turen, teller du antall områder du eier og tar 1 poeng per område. Noen raser gir også poeng for å ha X antall fjell-områder, marker eller
annet.

Problemene oppstår selvsagt når de andre begynner å angripe deg. Da forsvinner dine brikker ut av spill for godt. Mindre brikker betyr mindre mulighet til å bre seg utover andre områder. Etter hver har du kanskje ikke nok til å gjøre noe som helst. Redningen er nær! Du kan velge å stagnere rasen din. Da gjør du alle brikkene dine nøytrale, tar dine poeng, og lar turen gå videre. Neste gang det blir din tur, kan du velge deg en ny rase med tilhørende spesialegenskap. Denne rasen kommer med en fersk forsyning av tropper og du er klar til å ta hevn.

Spillet varer i et gitt antall runder, og så er det over. Den som har fått flest poeng til spillets slutt er den ekte seierherren, uavhengig av hvor mange ganger han eller hun har byttet rase. Det viktigste er hvor mange poeng som er oppnådd. Poengene holdes sjult helt til spillets slutt, så det er ingen lett måte å vite hvem som kommer til å ende opp med seieren.

Small World er min type Risk. Dette er meget variert, det er ingen «Australia»-taktikk her, og spillet ser veldig flott ut. Men ikke minst så slutter det etter en stund, og ingen blir eliminert på veien til slutt. Du har alltid en sjanse til å komme deg tilbake ved å velge en ny rase. Og med så mange komponenter og flere forskjellige brett med kart avhengige av antall spillere, så får du mye materiale for pengene. Og ikke minst så ser det hele veldig flott ut.

Noe negativt må selvsagt nevnes, og det er nettopp det som gjør spillet så bra. Rasene og tilhørende spesialegenskap. Disse utgør virkelig variasjonen i spillet, men det er også dette som tar lengst til med spillet, spesielt om det er nytt for mange. Det å lære seg alle rasene og hva de gjør, og i tillegg lære seg hva bonusegenskapen er for noe og hva den gjør. Så må du følge med på hva de andre spillerne velger seg av raser, samt deres bonuser. Mye å tenke på i begynnelsen, men etter et par runder rundt bordet, så er de fleste med på hvordan ting fungerer.

Small World kan kjøpes her.

3 thoughts on “Episode #106 – En fryktelig liten verden

  • 1. april, 2013 kl 17:56
    Permalink

    Spiller det en del, alltid en interessant greie.
    Det unike er at ingen raser er spesielle, og de er sjeldent og aldri de samme.
    En rases fordel kan alltid motarbeides av de andre spillerne når man vet hva den gjør.
    Og i motsetning til Risk kan man jo her alltid også forlate ALLE land man innehar på brettet, og angripe fra kanten hvor som helst. Har én spiller en klar fordel et sted, kan man altså forsake noen egne poeng, falle ham i ryggen og utjevne brettet. Dette MÅ man faktisk gjøre, ellers ender det som med meg sist runde; jeg fikk være i fred med mine tre raser og scorte respektable 97 poeng i en 4-mannsrunde.

    Svar
  • 3. april, 2013 kl 07:43
    Permalink

    Du har noen av reglene feil. Man har egentlig nesten aldri brikker på hånden (med unntak av noen få raser).

    Når du ruller terning og mislykkes, så legger du allikevel disse brikkene ut på brettet i noen områder du eier. Disse brikkene er altså inkludert i de du kan omrokkere på under redeployment.

    Likeledes, når du blir drept i et område, så er det ganske riktig én brikke som dør. De andre får du på hånden, men umiddelbart etter at aktiv spiller er ferdig med turen sin, legger du disse ut i noen områder du eier. Kun dersom du har mista alle områdene dine, beholder du brikkene på hånden fram til din neste tur.

    Svar
  • 4. april, 2013 kl 09:14
    Permalink

    Regner med du hadde en rase som tillot deg å ha 2 stagnerte raser da Aril? Men ja, det nytter ikke å være snill mot en spesifikk spiller i dette spillet, især grad om det kommer inn mange poeng hver runde.

    Du har helt rett, Nicholas. Jeg har i etterkant henvist meg til den lille handouten som følger med, og der står det at den som blir erobret tar resten på hånden. Men det jeg ikke har fått med meg er at øverst på neste avsnitt så står det at de skal settes ut når erobreren er ferdig med turen sin. Så takk for at du poengterte det, skal få lagt inn korrigering i video. Så blir det spennende å se hvordan dette påvirker spillet for meg 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.