Episode #113 – Worker Placement Spesial

[00:00] Introduksjon [01:48] Stone Age [03:11] Stormenes Tid [05:17] Agricola: All Creatures Big and Small [06:37] The Speicherstadt [09:49] Tzolk'in: The Mayan Calendar [13:24] Village [18:13] Alien Frontiers

Velkommen, kjære leser, til denne spesialepisoden av Brettspill med Takras. Det finnes et hav av variabler som får hjulene til et brettspill til å gå rundt. Disse mekanismene brukes mye om hverandre, og de får etter hvert tildelt navn som beskriver dem så godt de kan. Denne episoden handler om mekanismen kalt «Worker Placement«. Eller på norsk: «Plassere ut arbeidere«. Det høres ikke så veldig spennende ut i seg selv, men dette er en meget passende beskrivelse om en av de beste mekanismene jeg vet om i spill.

Worker PlacementVeldig mange spill bruker nettopp «Worker Placement«. Det er fordi dette er noe alle klarer å forholde seg til. I tillegg så får du tidlig belønning for dine handlinger. Veldig mange av spillene gjør dette på den mest grunnleggende måten:

  • Du har et visst antall arbeidere tilgjengelig.
  • Du kan plassere ut en eller flere arbeidere per tur på ett område.
  • Områder som allerede er brukt er utilgjengelige.
  • Du får belønning ut fra hvilket område du har valgt.

En runde går altså ut på å plassere ut arbeidere i ledige områder, og ta tilbake alle arbeiderne når runden er over. Da har du gjerne opparbeidet deg enda flere arbeidere, nye egenskaper eller bygg. Poenget er at du starter med litt, og bygger deg opp underveis i spillet og får mulighet til å gjøre flere eller større handlinger enn før.

Stone AgeStone Age er et godt eksempel på dette. Alle starter med 5 arbeidere – medlemmer i stammen din. Du kan på din tur velge å formere deg (skaffe flere arbeidere til senere), skaffe verktøy, dyrke jord for fast inntekt, utvinne mineraler, hogge ved, bygge hytter eller skaffe deg teknologi. Men du må velge bare én av disse. Neste gang det er din tur, har de andre spillerne gjort sine valg – og disse plassene kan da ikke brukes på nyt.

Etter hvert som rundene går, har du fått deg flere arbeidere og verktøy underveis. Dette gjør det enklere å få tak i gull og andre mineraler, som igjen gjør det lettere for deg å bygge hytter. Hyttene gir poeng underveis. Men det er viktig å gjøre ting i riktig rekkefølge. Hva vil du helst ha denne runden? Verktøy eller dyrket mark? Du får høyst sannsynlig ikke begge deler. Men valget er der likevel.

Det er det som gjør dette så interessant. Dette er bare den enkleste form for Worker Placement. Og tro det eller ei, så finnes det vanvittig mange forskjellige måter å implementere denne mekanismen på. I videoen ser du mange eksempler på dette, hvor alle gjør det litt forskjellige. Spesielt er det med Alien Frontiers, der du bruker terninger som arbeidere. Da varierer det litt med hvor du kan plassere arbeiderne basert på øynene på terningene, og ikke nødvendigvis bare det som er ledig på brettet.

Alien Frontiers

 

Men dette er kun toppen av isberget! Worker Placement som eneste mekanisme er den enkleste formen, men noen spill tar steget litt lenger og kombinerer dette med mange andre artige mekanismer. Av og til fungerer det, av og til ikke. Men i videoen viser jeg gode spill som alle bruker Worker Placement på en fornuftig måte og samtidig klarer de å gjøre spillet unikt og interessent. Av de spillene som er i videoen, så er alle så forskjellige at de står på egne ben, og du kan gjerne ha flere av dem i samlingen din og gi deg hver sin type glede. Unntaket vil nok være Stone Age og Stormenes Tid, hvor sistnevnte virker som storebroren til det første. De er veldig like, bare at Stormenes Tid er et tyngre spill med mer strategi og mer å sette seg inn i.

Kommentarer

Legg inn en kommentar