Blokk! – Ja, utropstegnet er en del av navnet. Fortjent?
Hvis du kjenner til spillet Tetris, kjenner du til polyominoer. I mangel på et tilsvarende norsk ord, er det i denne sammenheng en flat brikke med rette kanter. Disse passer perfekt sammen med andre, liknende brikker. I Blokk! går vi fra flate brikker til tredimensjonale brikker. Og det er like moro.
Vær firkantet… i Blokk!
Ordtaket til Blokk! er «Dare to be square». Det fungerer ikke helt på norsk, dessverre. Jeg våger deg til å være firkant. Nei. Men; det har heldigvis ingen påvirkning på spillet.
Oppi esken finner vi hauger av former i fire forskjellige farger. Hver av farge-brikkene kan settes sammen for å danne fire fullverdige-ish kuber. I tillegg finner vi noe av det kuleste jeg har sett i et spill: en roterende plattform på en pidestall.
Plattformen i seg selv har en fin liten kant rundt seg, og på flaten i midten et rutenett, hvor rutene passer størrelsen på brikkene. Oppå der skal du bygge din kube. Aller helst en perfekt kube, men feil er mulig – og lov – men ikke sikkert du vinner, da.
Samarbeid til seier
Hovedfokuset i Blokk! er å lage en perfekt kube ved å bruke brikkene. Brikkene er flotte og har fine farger, og det er en fryd å sette dem sammen. Det beskriver spillopplevelsen godt. Jeg liker LEGO, og dette kan minne litt om det, men ingen brikker som «henger fast» i hverandre. Likevel er tilfredsstillelsen absolutt tilstede.
Et spill ved navn Ubongo 3D er nok nærmest jeg kommer en sammenligning til Blokk!. Der får alle spillerne utdelt det samme settet med brikker og kjemper om å bli først til å bli ferdig med en form som et kort definerer. Blokk! kan minne litt om dette, men der er det kun én kube om gangen. Jeg elsker Ubongo 3D! Problemet er at mange andre ikke liker det. Hovedsaklig på grunn av sanntids-elementet.
Målet er som nevnt en perfekt kube. På tur og orden skal en spiller ta en brikke, sette den på pidestallen, og prøve å danne en kube på 4 x 4 uten hull eller utstikkere. I tillegg kan du prøve deg på 5 x5 dersom du er ekstra vågal.
Spillet oppfordrer til problemløsning og å tenke fremover. Nesten alle brikkene er unike. Når du setter en brikke, bør du tenke på fremtidige brikker. Vil de passe inn etter du har lagt din brikke?
Flere måter å spille på i Blokk!
Jeg er alltid litt var når reglene kommer med flere måter å spille et spill på. Et spill jeg husker godt i den sammenheng er Martians: A Story of Civilization. Reglene blandet alle måtene å spille på i og om hverandre i teksten. Spillet støttet samarbeid, halvveis samarbeid og direkte konkurranse. Det jeg ville vite var: hvordan hadde designerne av spillet tenkt at spille skulle spilles?
Reglene til Martians fortalte meg aldri den tiltenkte måten å spille spillet på og jeg fikk aldri en god opplevelse av det. Blokk! har også flere måter å spille det på, men er absolutt annerledes enn Martians.
I Blokk! kan du velge vanskelighetsgrad. Velge fritt blant brikkene, trille en terning som bestemmer fargen du velger fritt fra, eller til slutt: trekke et kort som dikterer nøyaktig hvilken brikke du må trekke.
Med vanskelighetsgrader som dette, kan voksne konkurrere mot barn på en mer rettferdig måte. I tillegg er det ekstra utfordrende å plassere brikkene med dikteringen, enn å bare velge fritt.
Terningen er nok kjekkest for barn, som får en retningslinje som ikke føles streng, og utfordring til å sette brikken. Undertegnede foretrekker kortene, for både terning og fri ble igrunnen for enkelt.
Prestasjoner og hemmelige brikker
For å motivere deg til å prøve alle mekanismene, har spillet tre gullbrikker som kan fortjenes. Du får ikke lov å se på dem engang, før du har forsøkt utfordringene. Klarer du det, får du en stjerne i boka så du kan føle deg stolt. Som om du har pottetrening, bare med kuber.
Har du klart tre stjerner, får du lov å åpne posen den ene brikken ligger i. Og jeg må si det er ganske kjekt å se. Videre utfordringer er å spille hvor du tar i bruk de nye gullbrikkene, som gir det hele en fersk opplevelse.
En siste modus som jeg tar helt til sist, er å spille mot hverandre. Da skal hver spiller i tur og orden bygge sin egen kube. De andre sitter da og ser på. Dette var ikke så interessant i min gruppe og det er mye venting. Samarbeid er mye mer interessant, for da kan man komme med innspill og forslag, som ikke fungerer like godt mot hverandre.
For konkurranse ville jeg foretrukket Ubongo 3D, men det er ikke alles dessert.
Blokk! er en flott produksjon (i alle fall prototypen) og kommer på Kickstarter senere i år. Du kan allerede nå melde deg på varsling for når det lanseres.
Få beskjed når Blokk! lanserer på Kickstarter.
Søk etter Blokk! her.