Caverna – Huleboerbøndene som også driver med gårsdrift
Har du ofte lurt på hvordan huleboerne dyrket mark og holdt sine husdyr? Jeg har ikke det, men likevel så er det noe med Caverna som virker forlokkende. Kan det være grafikken, designeren eller rett og slett størrelsen på esken?
Siden dette er Uwe Rosenbergs design så hadde jeg ikke altfor høye forventninger, da jeg ikke er særlig tilhenger av hans type spill. Men når jeg forstår at det skal være mindre matjag denne gangen, så er jeg lutter øre.
Selve esken veier nærmere 2-3 kg og er fylt opp til randen med komponenter. Etter å ha sprettet ut alle komponentene og lagt til side restene, er det fremdeles mye som blir igjen oppi esken når alt er lagt i poser.
Tross at esken virker litt i største laget, er det absolutt ikke noe rom for å gjøre volumet mindre her.
Hauger av komponenter i Caverna
Alle råvarene i Caverna består av tre og maling som passer sin type. I tillegg er alle dyrene også av tre og gir et veldig godt visuelt inntrykk. All pappen er tykk og av ypperlig kvalitet, så det er ingenting å klage på her kvalitetsmessig.
Regelheftet er godt strukturert og inneholder egne regler for de som er vant med Agricola-regler for lettere innføring. For dette er så nært Agricola at du ikke trenger å lese fra perm til perm dersom du kan det fra før.
Hver spiller har hvert sitt spillområde som er todelt. Til venstre har du natur og til høyre er det et fjell der du kan grave ut større huler.
Utendørs er hvor du dyrker mat og holder dine dyr, mens på innsiden graver du etter mineraler og bygger ut nytterom og soverom.
I begynnelsen har du 2 dverger som kan utføre arbeid for deg, men etter hvert som du får flere soverom kan du også få flere medlemmer i familien din og øke antall handlinger du kan gjøre.
Som i Agricola er Caverna et rent Worker Placement-spill, hvor du setter ut en arbeider på et område, som da blir utilgjengelig for alle andre spillere denne runden.
Mating til besvær
Når alle har satt ut sine arbeidere er runden over og nye ressurser blir tilgjengelig. Men så hender det at du må mate familien din.
Og matingen var noe av det jeg likte minst med Agricola. Det var så stort fokus på å skaffe mat at jeg aldri klarte å nyte spillet som noe annet. Det var bare jag etter mat fra ende til annen.
Om du ikke klarer å mate arbeiderne så ender du opp med minuspoeng. Jeg gjorde det sjeldent dårlig i Agricola, men jeg hadde det aldri gøy.
I Caverna har de gjort noe med dette og maten er mye mer tilgjengelig nå enn før. Du kan når som helst slagte dyrene dine og få mat, eller bytte ut rubiner eller penger mot mat.
Slike ressurser er egentlig lett å få tak i. Matingen er viktig i Caverna, men det føles ikke som det eneste spillet handler om lenger.
Jo flere arbeidere du har, jo mer mat må de ha. Heldigvis har du også flere tilgjengelige handlinger til å skaffe mat.
En følelse av progresjon og å gjøre noe nyttig
Etter hvert som du bygger ut jordene dine og graver inn i fjellet så vil du se en gradvis forandring på brettet ditt. Rent fysisk har du fått mange komponenter på brettet som bygges oppå hverandre og utover, i tillegg får du dyr og råvarer som legges på.
Det føles virkelig som at du gjør noe fornuftig fra runde til runde, og spillområdet ditt bygger seg ut gradvis og det ser virkelig ut som du har bygget opp noe.
Komponentene skinner godt gjennom her også og løfter spillopplevelsen et godt hakk.
Et veldig viktig tillegg i spillet er ekspedisjoner. Dvergene dine kan dra på ekspedisjon. For å gjøre det må du armere dem med våpen, og så drar de ut på oppdrag og kommer hjem med forskjellige bytter.
En sterk kriger kan til og med bidra med at noen dyr formerer seg ekstra en runde, eller bygge ut gruven din. Ellers kan du få alle typer ressurser og dyr gjennom ekspedisjon.
Dvergene blir sterkere for hver ekspedisjon de drar på og kan komme tilbake med enda bedre utbytte neste gang. Dette er en veldig fin taktikk å bruke for å skaffe seg alle typer ting. Derfor er det og en populær ting å trakte etter.
Men pass på, for hvis det blir mye krangling om plassene her, så lønner det seg kanskje ikke likevel.
Valg er herlig – men kan det bli for mange?
Men det er én ting som jeg ikke kommer unna med dette spillet, og det er rett og slett overflod av valg. Helt fra starten av kan du se en drøss med rom tilgjengelig for kjøp.
Du kan bygge ut gruva, skaffe mat, pløye jorder, skaffe tømmer, skaffe stein, skaffe rubiner, skaffe mineraler, skaffe dyr og enda mer.
Det er ingen guide i Caverna som sier til deg hva du bør gjøre og hvorfor. I starten kan du samle mineraler som senere kan lages om til våpen.
De handlingene er ikke synlig ennå, så for en nybegynner er det ingen enkel sak å se hva som er lurt. Hva skal man bygge og når skal man gjøre det? Det er helt overveldende i starten.
Etter noen runder så begynner du å skjønne hva som må gjøres, men da er de erfarne spillerne allerede langt foran deg. Etter hvert så blir det enklere å se hva som kan og bør gjøres, men dette krever minst én gjennomspilling før det sitter.
Så hva blir konklusjonen her? At Caverna er et mye bedre spill enn Agricola. Det er en fin følelse av progresjon mens hjemmeområdet bygger seg opp. Du får lettere tilgang til mat og råvarer, selv om kravene også øker.
Visuelt sett er dette også et flott spill som bidrar til opplevelsen, og dette er en virkelig fin tittel. Men, det kan være et tungt spill for enkelte.
Hvis du liker Agricola kommer du garantert til å like dette. Om du ikke liker Agricola, så bør du gi det en sjanse, for det kan være at du har akkurat samme innvending mot Agricola som meg, og jeg ble bare positivt overrasket. Tommel opp.
Caverna: The Cave Farmers kan kjøpes her.