Episode #112 – Ingen plass for helter i Dungeon Lords
Det finnes så mange dataspill der ute hvor du er en helt som skal bekjempe slemminger som har kommet for å herje overalt. Som oftest er dette noe som tiltrekker mange spillere, for hvem liker vel ikke å være en helt? Men har du tenkt på hva som skjer med slemmingenes hjem og alt det de har bygget opp? Det blir jo rasert! De mister venner og de mister mat, alt blir igrunnen ødelagt. Denne gangen er det du som skal sytre hulene, du som skal skaffe monstre og du som må forsvare deg mot heltene. De slemme, slemme heltene!
Om du har spilt PC-klassikeren Dungeon Keeper, så vet du hva dette dreier seg om. Du er en Dungeon Lord, og du skal altså bygge opp en hule, skaffe deg rom som impene dine kan jobbe i og monstre kan bo i. Men samtidig trenger du både mat og penger. Maten kjøper du fra landsbyen på overflaten. Om de ikke har mer mat igjen, så tar du maten fra lageret deres. Om du trenger enda mer mat, så tar du mat fra hjemmene deres, samt pengene som ble brukt til å kjøpe den første maten. Kanskje det er derfor de ikke er så glade i deg? Spillet varer i 2 år fordelt på 4 sesonger du kan gjøre handlinger i. I slutten av hvert år så sender landsbyen helter mot hulen din for å sette en stopper for slemheten din. De sender de sterkeste heltene mot de slemmeste hulemestrene.
Dette er nok et worker placement-spill. Men denne gangen brukes en interessant mekanisme med skjulte handlinger, men hvor rekkefølgen for handlingene er veldig viktig for å få det du vil ha. For eksempel det med maten nevnt tidligere. Førstemann som velger handlingen kan kjøpe 2 mat for 1 gull. Nestemann får 3 mat, men blir slemmere. Tredjemann får 3 mat og 1 gull, men blir enda slemmere. Fjerdemann får ingen ting. Problemet er at du vet ikke hva dine motstandere kommer til å spille, eller i hvilken rekkefølge de spiller handlingene ut i. Du vet bare om 2 handlinger fra hver spiller som de ikke kan spille ut. De andre 3 handlingene må du prøve å tenke deg frem til, ikke at det finnes noen fasitsvar på det.
Men det du vet, er hvilke helter som blir fordelt i hvilken rekkefølge. Rekkefølgen bestemmes ut fra hvor slem du er, men ting kan fort endre seg. Kanskje en annen spiller blir snillere eller slemmere underveis, slik at fordelingen blir annerledes? Det er nemlig hele 8 forskjellige handlinger å velge blant, men du har bare 3 handlinger å velge fra runde til runde. Handlingene er mat, godhet, utgraving, gullgraving, kjøp av imper, kjøp av feller, kjøp av monstre og kjøp av rom.
I slutten av året så er det kamp. Da skal alle overherrene slåss mot hver sin gruppe av helter. Noen helter har mye helse, mens andre helbreder på slutten av en kamp, eller fjerner skade fra fellene dine. Men de verste og mest uforutsigbare heltene er de som bruker magi. Deres magi er skumle, og med mindre du har gått inn for det, så vet du ikke hva slags magi de kommer med. For å beskytte deg mot magi, så legger du feller. Men det er ikke alltid nok. Monstre du bruker kan bli fjernet fra kamp, imper kan dø og mye annet fælt kan skje. Du har 4 kamprunder å bekjempe alle heltene på og kaste dem i fangehullet. Om du ikke klarer det, får du færre poeng i slutten av spillet, men også flere rommer og gang som er ødelagt av de slemme heltene.
Spillet tar litt over en time å spille om du er 4 spillere. Alle velger handlingene samtidig, ellers er det bare å avsløre hvilke handlinger man har valgt i tur og orden og utføre det du har lov til å gjøre. Men det er hele tiden noe å gjøre, så det føles ikke som noe ventetid, med mindre alle har valgt sine handlinger utenom resten. Det er her du gjør alle valgene dine, så her er det rom for spekulering og tenking. Så pass på å spille med noen som ikke er kjent for å overtenke.
Men dette er en liten perle av et spill, fra samme designeren av Mage Knight og anbefales for de som har en sans for temaet. Men også for de som liker et godt spill med worker placement-mekanismen.
Dungeon Lords kan kjøpes her.