Episode #27 – A New World – Carcassonne
Selv om det finnes et utall med utvidelser til vanlig Carcassonne, så produsenten seg nødvendig å lage et frittstående spill bak navnet Carcassonne. Du skal nok en gang oppdage nytt land, men denne gangen er det faktisk Amerika, så det kan være grunn nok til å gi det et nytt navn.
Men hva er nytt? I stedet for å begynne med en startbrikke har man strandområde å starte fra. Her finnes det påbegynte byer og veier fra før, og man må ta utgangspunkt fra disse. Man blir tvungen til å jobbe seg vestover. Men det finnes en ting til som gjør spillet virkelig unikt, og det er ferdamennene. Når det scores poeng, flytter disse seg vestover. Og man får kun score poeng på brikker som legges på rad med, eller vest for disse mennene. Brikker som ligger øst for disse, går tilbake på hånd, men scorer ingen poeng. På denne måten kan man tvinge andre til å handle raskt og fullføre ting fortere, men de kan også gjøre det samme mot deg.
Man kan som vanlig legge ned brikker som bonder. Bare her heter de jegere. Disse forblir til spillets slutt, selv om ferdamennene går forbi. I tillegg vil det her scores for dyr som befinner seg på landebrikkene. Det er voldsomt mye poeng som kan sankes inn på slutten av spillet.
Men så er det noe Carcassonne aldri har lært: poengtelling. I vanlig Carcassonne går poengene fra 0 til 50. Dette var altfor lite, så de løste det ved å lage nye poengmerker med 50 og 100. I dette spillet går poengene igjen fra 0 til 50. Og igjen: det er altfor lite! Både som 2 og 3-spiller endte man som vanlig opp med å snu på poengmarkøren sin for å si hvor mange runder man har tatt. Og poengtellingen går i slalom inn i seg selv, og det er ikke greit å følge med. Dette er et plagsomt faktum som faktisk ødelegger spillet litt.
Men spillet får en tommel opp. Om du ønsker deg en ny vri på spillet, eller introdusere folk til brettspillverdenen, er New World en god vei å gå.
Søk etter Carcassonne: A New World her.