Episode #40 – Fantastisk taktikk i Neuroshima Hex
Spillet er rent taktisk, men med en dose flaks. Brettet består av et begrenset område med hexagonale ruter. Under turen din får du to brikker, hvor du må kaste en av dem dersom du sparer opp til tre. Brikken kan være en av to typer; en du kan legge på brettet, og en som kan spilles øyeblikkelig. Brikker som legges på brettet har to effekter: øyeblikkelig eller kampenhet. Brikkene i seg selv gjør ingen ting før en kamp oppstår. Denne utløses enten av en øyeblikksbrikke eller om brettet fylles ut.
Enheter består av flere elementer. Initiativpoeng, angrepsretninger og styrke, samt en spesiell egenskap. Initiativ bestemmer hvor tidlig i kampen brikken skal utløses. Jo høyere poeng, jo tidligere i kamp. Kampretningen bestemmer hvilke brikker rundt seg den kan angripe, og om det er nærkamp eller på avstand. Eventuelle bonuser spiller også inn, enten det er for deg eller mot deg.
Målet er å ødelegge motstanderens hovedkvarter. Hovedkvarteret har 20 livspoeng, og kan angripe tilbake under siste initiativrunde. Normalt er det 3 runder pluss runde 0, der hovedkvarteret kommer inn. Bonuser kan øke initiativrundene. Man må hele tiden være obs på disse tallene som står påført på hver enhetsbrikke, samtidig som retningen de kan angripe i. Underveis kan man flytte på egne eller motstanders brikker om man får slike øyeblikksbrikker.
Det kan på mange måter minne om spillet Samurai. Det krever mye taktikk, men det skal veldig lite til før du må se planene falle i grus før det blir din tur igjen. Jeg kan virkelig anbefale dette om taktikk med noen overraskelser på lur er noe du liker.
Neuroshima Hex kan kjøpes her.