Episode #75 – Min kosteligste! Ringenes Herre
Fra Gandalf fikk Bilbo med på et eventyr med dverger, har en svær og episk historie utfoldet seg, med store kamper og enorme konsekvenser. I dette spillet tar vi opp tråden fra da Frodo overtar ringen og tar ferden mot Mordor for å kaste ringen ned i den brennende lavaen. For å komme dit, må alle spillerne samarbeide og bruke sine ressurser på den beste måten. Men ferden er full av farer og uforutsette hendelser, så det er ikke alltid at den beste måten er god nok likevel.
Spillet er designet av Reiner Knizia, en som ikke er best kjent for sine tematiske tolkninger av spill. Det er som regel matematikk og mekanisme som er kjernen her. Men i Ringenes Herre (The Lord of the Rings) er temaet likevel greit å ha for å forstå mekanismen og få en sammenheng i det hele. Og det er jo det tema er for, vanligvis. Men å spille som fellesskapet er absolutt en flott del for engasjement og en følelse av samhold. Så, hvordan spilles dette spillet med et enormt flott tema? (Partisk, jeg?)
Vi skal gjennom mange områder på ferden. Alt fra det trygge Hobbsyssel til Kløvendal, og over til Morias skumle gruver på vei til Mordor. For å klare utfordringene, må hver spiller bruke sine kort. Kortene sender fellesskapet videre mot mål, enten via vennskap, forsvar, ferd eller strid. På alle brettene utenom det siste så er det striden som er veien videre. Fellesskapet må kjempe seg gjennom alle farene. Men samtidig så skjer det en tilfeldig hendelse hver gang en spiller har gjort sitt trekk. Og dette kan være positivt og negativt. Om det er negativt, så må det trekkes enda en brikke, og fortsette helt til noe positivt skjer. Men det negative, det kan virkelig være farlig.
Alle hobbitene er tilbøyelig for å bli korrumpert av ringen. Sauron nærmer seg stadig fellesskapet, og fellesskapet trekkes stadig nærmere ondskapen. Når disse to møtes, er hobbiten ute. Om det viser seg å være ringbæreren, er det over og ut. Ringen kan bli båret av alle i fellesskapet, og gir en unik mulighet til å gjøre et kraftig fremrykk på turen. Men det er en bekostning. En terning må trilles, og den har bare negative hendelser på hver side, unntatt den ene, hvor ingenting skjer. Sjansen er stor for å gå nærmere mørket, eller la mørket komme nærmere fellesskapet.
På din tur kan du gjøre svært lite. Du kan trekke to kort, og spille ett eller to kort. Så skjer en hendelse. Du kan når som helst bruke Gandalfs runestener på å få hjelp av Gandalf. Han tilbyr fellesskapet hjelp inntil fem ganger per spill, med fem forskjellige egenskaper, som for eksempel å forhindre en hendelse i å skje, eller hjelpe en hobbit litt tilbake fra å bli korrumpert.
Men underveis må alle Hobbitene skaffe seg ressurser, representert av en ring, et hjerte og en sol. Det er ikke nok symboler til alle, og de som ikke har fått det de trenger, blir enda mer korrumpert når en lokasjon er fullført. Det er uunngåelig å gå nærmere mørket. Om vi endelig kommer frem til Mordor, er det den siste reisen som er viktig. Å komme helt frem uten å blir korrumpert av Sauron eller dø på veien. Så lenge ringen blir ødelagt, er spillet vunnet, selv om noen har blitt fortapt på veien.
Så spillet er absolutt en spennende affære. Vanskelighetsnivået kan også økes ved å flytte Sauron nærmere fellsskapet helt i begynnelsen. Om ønskelig kan det spilles om poeng, og notere ned summen etter hvert spill. Da handler det om å ha kommet langt på reisen og ha nok runestener til slutten. Jeg liker spillet, og det tar ikke mer enn en time å gjennomføre om alle kan reglene. Det kan være litt knot med alle disse symbolene og brikkene, men eter et par runder så sitter dette.
Lord of the Rings kan kjøpes her.