Episode #77 – Kingdom of Crusaders: Ordonnance
I Russland finnes det også brettspillutviklere, og det er det som er misjonen til Russian Board Games, nemlig å spre nettopp det budskapet. Klart, det finnes spilldesignere i hvert land, men her går de altså sterkt ut og velger å representere landet sitt. Tidligere har de kommet med kortspill uten brett, men det er like fullt spill som kan spilles på et bord sammen med flere mennesker. De satset på «fillers», altså spill som ikke tar altfor lang tid å spille, mens man f.eks venter på at flere skal dukke opp på en spillekveld.
Dette året kommer de sterkt tilbake, og slår i bordet med mange utvidelser og et helt nytt spill. Zombie! Run for your lives har jeg allerede en omtale om. Denne gangen er det en utvidelse til spillet The Kingdom of Crusaders. Det originale spillet lignet veldig på Knizias Battleline, og hadde lite ekstra å tilby, annet enn å støtte flere spillere. Så utvidelsen, hvordan fungerer den?
Fra å være et enkelt og abstrakt spill har spillet blitt dypere og tar lenger tid å spille. Men er det nødvendigvis en dum ting, om spillet blir bedre? I tillegg til de vanlige handlingene om å legge ned et kort på 5 soner, har man nå tre nye typer kort. Det ene er rett og slett to linjer med ikoner i stedet for én. Den andre typen er ordrekort som tillater en handling utenom det vanlige, eksempelvis trekke flere kort, fjerne en av motstanderens kort eller bytte plass på to.
Den siste typen er en vanlig handling, og påvirker en av de fem forskjellige områdene. Vanligvis er det 4 kort i hver sone, og så er kampen over. Men disse kortene påvirker blant annet antall kort i hver rekke. Du kan legge ned kort som sier at det kun er lov med 3 enhetskort i denne rekken. Eller motsatt, tillate opptil 5 enhetskort. Og dette gjelder for alle spillerne i samme sone. Et annet kort påvirker hvilke enheter som skal beregnes i sluttellingen i den rekken, og kan fjerne en type enhet, som for eksempel spydmenn. På sluttelling, så har antall spydmenn null verdi i den rekken. Også for alle spillerne. Det er viktig å være tidlig ute med disse, siden det er for sent om en spiller har lagt det fjerde enhetskortet først.
Ordonnance tilføyer spillet en dybde det sårt trengte. Men det gjør også spillet en smule lengre. Jeg vil påstå at spillet er såpass enkelt i seg selv, at denne utvidelsen er en must, og fikser mange av de «problemene» som var der fra før. Men i all hovedsak er ikke dette spillet jeg kommer til å ta frem for ofte. Gjerne for spillere som ikke har prøvd det før, for gjenspillbarheten er litt begrenset. Men helt OK, det er det.
Søk etter The Kingdom of Crusaders: Ordonnance her.