Episode #81 – Ascension: Storm of Souls
Dette er den andre utvidelsen av spillet, men også det andre som står på egne ben. For å spille dette trenger du ikke grunnspillet, og det støtter 1-4 spillere. Har du ikke hørt om spillet før, er det altså et deck-building spill. Det betyr at du begynner med en bunke kort, og utvider den med nye kort som du erverver underveis. Kortene du får tak i, får du senere ut i spill, og gjør at du kan få enda kraftigere kort, som igjen kommer i spill senere. I Ascension er det alltid 6 tilfeldige kort å velge blant for kjøp eller å bekjempe, i tillegg til 2 grunnkort og et fiendekort.
Det man gjør på turen sin, er å trekke 5 tilfeldige kort fra sin personlige trekkebunke. Kortene brukes deretter til å kjøpe kort fra de 6 som ligger tilgjengelig, eller bekjempe monstrene som er blant disse kortene. Dette krever hver sin valør, i form av runer og kampstyrke. Veldig mange kort gir ekstraegenskaper, og det kan være alt fra å trekke nye kort, få ekstrapoeng, gi rabatter og så videre. Du kan gjøre så mange kjøp og monsterbekjemping som du har råd til på turen din. Kort du kjøper, går i din personlige kastebunke sammen med kortene du nettopp brukte. Når trekkebunken din er tom, stokker du kastebunken og lager en ny trekkebunke.
Noen kort som du spiller kalles for Konstruksjoner. Disse blir faktisk liggende foran deg, selv etter turen din er ferdig. Effekten her varierer også sterkt, og er til tider avhengig av noen omstendigheter før de trår til. Men det er absolutt bra å ha slike korte, for de gjelder alltid i tillegg til de 5 kort du har på hånd.
Spillet går frem til x antall krystaller er belønnet, avhengig av antall spillere. Det er 30 krystaller per spiller. Når det er slutt, telles antall krystaller samt verdien på kortene du har kjøpt. Den med mest poeng har vunnet. Det er vanskelig å vite hvem som vinner, så sluttellingen er alltid like spennende. Den overrasker oftere enn du skulle tro.
I denne utgaven er det et par ting som er nye, kontra de to forrige utgivelsene. Trofé-monstre er introdusert. Vanligvis når monstre bekjempes, legges disse bort i Tomrommet (The Void). Men trofé-monstrene får du foran deg, og kan bruke de senere til en ekstra bonus på din tur, i tillegg til krystallene du får bare for å bekjempe dem.
I tillegg er det nye hendelser blant kortene. Hendelsene ligger fremme og varer helt til noen kort sier at det skal bort, eller blir erstattet av en ny hendelse. Hendelsene henger sammen med den nye monstertypen Fanatiker. Denne ligger hele tiden tilgjengelig ved siden av Kultisten. Når du bekjemper Fanatikeren, fungerer den som trofé-monster, og er knyttet direkte opp mot hendelsen, som viser hva du kan bruke Fanatikeren til ved å kaste den i Tomrommet.
Storm of Souls er et godt spill, og mange kort gir deg bedre kontroll på hvilke kort du har på hånd. Det er mange kort som gjør at du kan kvitte deg med uønskede kort for hele spillet, eller fjerne kort som gir poeng, men kanskje ikke er nyttig i seg selv. Om du liker Dominion eller de andre Ascension-spillene, vil du garantert like dette. Jeg syns dette er gøy om alle vet hva de gjør, så jeg ville ikke anbefalt dette først og fremst, siden de andre Ascension-spillene også eksiserer. Kjenner du Ascension og vil ha mer kontroll, skaff dette. Om du er helt ny til slikt, kjøp Ascension eller Return of the Fallen. Jeg har foreløpig Ascension-serien som mine yndlingsspill, for de er lette å forstå, raskt å spille, og er rett og slett gøy.
Søk etter Ascension: Storm of Souls her.