Episode #155 – Mad City
Dette lille spillet er fra Mayfairs «enkle» serie som de har kalt for Funfair. Det betyr gjerne mindre strategi og mer moro. Og forhåpentligvis enklere regler. Rett ut av esken så er det liten tvil om at det er Mayfair som står bak. Litt «myk» kvalitet på pappen og forferdelig artwork på brikkene. Men, grafikk henger ikke nødvendigvis sammen med om spillet er bra eller ei.
Hvis du har spilt Ubongo eller Mondo så vet du litt hva dette handler om allerede. Du skal bygge en by ut fra 9 brikker, som legges i et rutenett på 3×3. Men her i spillet så er det ingen straff for å lage halvveis veier og parker, her er det bare poeng å hente. Brikkene består av byggesoner, slik som hus, industri, parker og bedrifter. I hver sone finner du ikoner som korresponderer til sonen, og det er her du har mulighet til å få poeng.
Alle skal lage byen sin samtidig. Et timeglass setter press på alle, og når tiden er ute så er det for sent å planlegge noe mer. Du kan nå få poeng om du har lengst vei, flest hus, flest industrielle bygg osv. Det kommer litt an på hvilke regler du følger. Mad City kommer nemlig med en basisutgave og standardutgave. I basisreglene får alle poeng ut fra en fast tabell, og ekstrapoeng for lengst av ditt og datt. Men om du bruker standardreglene så er poengtellingen noen helt annen, i tillegg til bonuspoeng.
Hver spiller får i standardutgaven flere poengbrikker, 3 i hver kategori, så 9 til sammen. Hver brikke er inndelt i forskjellige verdier, som 2-4, 5-8, 9+. Hvis du teller en av dine industrisoner og den har 4 ikoner i seg, så trigger du den første brikken. Har den 7 ikoner så er det den andre brikken, og har du 9 eller flere så er det den siste brikken. Men du får ikke nødvendigvis poeng med én gang. Noen av brikkene må bli trigget noen ganger, og det gjør du ved å rotere brikkene. Noen har 3 kanter, andre 4 og noen gir poeng umiddelbart. Når du endelig har klart å snu dem rundt så får du poeng neste gang du trigger dem.
Så i begynnelsen så er det nesten ingen poeng ute og går. Ny runde starter med 8 nye brikker, og så går man til noen har 150 poeng. Det virker som et evighetsprosjekt i begynnelsen, men plutselig løsner det når flere brikker har blitt snudd og gir poeng senere. Likevel så føler jeg at spillet har brukt opp sin velkomst allerede når jeg har kommet halvveis. Du gjør det samme fra gang til gang, og den forsinkede poengmekanismen er ikke all verdens spennende. Det er faktisk litt knotete med alle disse brikkene. Jeg føler det kunne vært gjort enklere, men klarer ikke komme på noen forslag.
Som en bonus kan du også spille dette spillet alene. Da bruker du et spesielt oppsett hvor du skal bygge en by i et 4×4 rutenett. Du må velge klokt, for du vet aldri hva som kan komme som neste brikke. Alene er helt ok om du føler for litt tidsfordriv. Siden det er et poengsystem så kan du måle prestasjonen din mot tidligere solo-spill.
Grafikken er helt gyselig (inspirert av Global Mogul?), og poengbrettene med instruksjonene er enda verre. Men tross det repetative med spillet og utseendet så er det er kjekt spill som gir en del konkurransefølelse mens man spiller. Hva satser du på og tør du gamble på at andre gjør det dårligere enn deg når det gjelder størst soner av de forskjellige kategoriene?