Root – Søtt å se på, brutalt å spille

Root

  • 2-4spillere
  • 90mspilletid
  • år anbefalt
Gamezone.no: 594,-

…og med brutalt, mener jeg brutalt gøy. I tillegg til den andre definisjonen av brutal. Kanskje ikke den beste starten av en anmeldelse, men heng med, Root er et ordentlig bra spill – om du tillater det.

Spillet root har et veldig søtt cover og jeg digger stilen som er valgt over det hele. Når du ser bildet til høyre her, tenker du da brutal krigføring, eller noe hyggeligere du kan gjøre med barna?

Hvis du tenkte sistnevnte, må jeg nok skuffe deg. Dette er et krigsspill. Og med krigsspill kommer konflikt. Og med konflikt, kommer interaksjon.

Nervøs for Toll-avgifter og tull? Du kan bestille via norske Grimfield Games og få akkurat de samme godene: Slipp unna toll og tull, bestill via Grimfield Games: https://www.grimfield.no/produkt/root-the-marauder-expansion-with-more-hirelings-kickstarter-edition/

Bakgrunnshistorien i Root

Historen i Root er ganske interessant. I skogen har fuglene regjert i lang tid, men så kom det en kattefraksjon som tok inntog i skogen og overtok styret i hele, ja, skogen.

Kattene har som mål å industrialisere dra nytte av ressursene skogen har å tilby, men det betyr at småfolket må vike for «progresjon». Skogsalliansen bygger seg opp og er lei av å bli hakket ned på.

Til slutt er det omstreiferen som ikke har tatt stilling til noen «side», men utnytter situasjonen og gjør det den kan for egen vinning.

Fuglene er også irritert over å ha blitt kastet ut av sin egen skog og er sterkt på vei tilbake.

Fire grupper er altså interessert i det skogen har å tilby – på hver sin måte. Historien er grei den, men det som gjør Root virkelig interessant, er hvordan historien påvirker spillestilen.

Root
Her er Root med Lizard Cult, Underground Cuchy og innsjø-brettet fra de to andre utvidelsene.

Fullstendig asymmetrisk rot?

Kattene vil utnytte ressurser. De ønsker å bygge fabrikker, rekruttere nye soldater og hogge ned skogen, så de kan gjøre enda mer av dette.

Fuglene vil ta hevn, og kan overta skogen hvis de får ut nok av sine reir og klarer å holde på sitt nærvær igjen.

Skogsalliansen har ingen soldater – ennå, men hvis de klarer å spre sin frigjøringsmelding til nok av smådyrene i skogen, vil de til slutt bli sterke nok til å velte enhver stormakt.

Omstreiferen bryr seg lite om konflikten over, men vil helst ikke at noen av dem skal bestemme. Hvis omstreiferen får til sitt, vil de kunne leve som en konge resten av tiden – uavhengig av styret.

Hver sine mål og hver sine måter å gjøre det på. Faktisk er reglene så forskjellig, at det er svært vanskelig å vite hva de andre spillerne faktisk gjør. Og her er «roten» til hvorfor man elsker eller hater Root.

Root Clockwork
Prøver meg mot automatiserte motstandere.

Hvem er det som holder på å vinne?

Siden Root har så mange forskjellige regler for de forskjellige fraksjonene, kan det være vanskelig å henge med i svingene.

Til å begynne med trenger du kanskje fokusere kun på å forstå dine regler – langt mindre de andre sine. Alle bruker kjernereglene, men tilføyer noe unikt i tillegg.

Det er ganske kjekt å oppleve overgangen fra total uvitenhet til å forstå hvordan du kan bruke dine unike regler til å komme frem i spillet.

Når det ikke er helt tydelig hvordan du selv skal vinne, hvordan kan du da vite hvem det er som leder? Er det den med mest poeng? Kanskje, men det er ikke gitt. Kattene begynner sterkt, men det skal ikke mye til for å slå dem tilbake.

Fuglene begynner svakt, men når de får ut en del reir, vil de få gode poeng hver runde.

Alliansen er kanskje skumlest. De har jo ingen ting. Bare poeng, og noen «ubetydelige» brikker på kartet. Plutselig ser man at de vinner, men da er det kanskje for sent å stoppe dem.

Er Root noe for meg?

Root er et konfliktfylt spill med mye interaksjon og flere tilfeller hvor motstandere gjør direkte skade mot andre spillere. Det er et krigsspill i sin kjerne. Hvis ikke direkte konflikt høres lovende ut, kanskje Scythe er et bedre valg.

Det er også et spill med ganske elementære regler, men hvor hver spiller har et helt sett med egne regler og måter å vinne på – som kan virke forvirrende.

De assymetriske egenskapene og sammenhengen mellom alle fraksjonene er løst på en briljant måte. Det er ganske ufattelig at spillet fungerer så godt som det gjør, med så mange forskjeller.

Root kan ta 60 minutt, men det kan også ta 3 timer, alt etter hvem du spiller med, hvem du spiller som og ikke minst hvor mange spillere dere er.

Ellers vil jeg selvsagt henvise til videoen over, hvor jeg prøver å fortelle hvordan spillet henger sammen og kanskje det kan gi en veiledning som hjelper deg.

Liste over 3D-ressurser

Root Miniatyrer – hovedspillet og Riverfolk

Root Bygninger – hovedspillet og Riverfolk

Alternative bygninger

Root Miniatyrer og bygninger – Underworld

Akkurat nå er det en Kickstarter-kampanje på nok en utvidelse av Root.

Root kan kjøpes her.
Sammendrag
Dato
Spill
Root (2018) fra Leder Games
Bedømmelse
51star1star1star1star1star