Episode #137 – Stå rett, romkadett!
Kaptein, sensorene har kontakt med noe på styrbord side. Det beveger seg ikke i linje, så det må være noe motorisert. Ifølge våpenkontroll har vi to torpedoer klare, en forut og en i akter. Begge er klar til å avfyres.
«FYR!» … Vi bommet. Vi glemte å sikte…
Og sånn kan det gå i Space Cadets. Her er det ingen venting på tur, nemlig. Spillet simulerer broen på et stjerneskip / eller kampskip på sjøen, om du vil. For å kunne vinne i dette spillet, må du og laget ditt ha god kontroll på alle funksjonene som er på skipet. Dette er nemlig et lagspill, hvor to lag kjemper mot hverandre. Hvert lag styrer hvert sitt skip, men har identiske funksjoner som må håndteres.
Hver funksjon er en stasjon og kan aktiveres med bruk av terninger. Kapteinen har kontroll over energiforbruket. I starten av spillet har han 6 terninger til rådighet. Alle trilles så mye som han vil, og så kan terningene fordeles på de forskjellige stasjonene. Det er faste tall her, så hvis det trilles en 4-er, så kan den kun delegeres til skjold, eller trilles på ny. Når terninger blie delegert, har kapteinen færre terningener til videre kast, men han får de igjen så snart de er brukt.
Siden det er flere stasjoner enn det er spillere, så må de fordeles litt. Du har gjerne kontroll over skjold og trekke-strålen, eller våpen og sensorer. For å kunne gjøre noe så trenger du energi fra kapteinen. Så du må pent be eller mase om å få de riktige terningene. Du har stasjon 4 som du vil bruke, så du må få kapteinen til å trille 4-ere og gi de til stasjonen din. For hver terning du har på stasjonen, kan du trille en av stasjonens terninger. Her får du forskjellige resultater og trenger dem til hver sin tid. Når du får det du vil ha, så gir du tilbake energien til kapteinen.
Kommunikasjon er veldig viktig her, for kapteinen har som oftest oversikt over kartet og hvor fienden er, men det er nærmest umulig å få med seg hvor mye skjold, våpen og annet som er tilgjengelig. I tillegg må du helst vite hva fienden har på sine ting, for det er lett å bomme med våpnene hvis ikke. Når det er på tide å skyte, så roper et av lagene «FYR 1» eller «FYR 2». Det er alt etter hvor mange torpedoer som skal skytes. Da stopper spillet. Ingen får trille terninger mer. Lagene sammenligner verdier på stasjonene sine og ser om det i det hele tatt blir treff. Det skjer veldig ofte at det ikke treffes, fordi noen ble litt ivrige og fulgte ikke med. Plutselig er fienden et helt annet sted, eller så har de klart å gjøre unnamanøvre i mellomtiden.
Spillet er meget hektisk, men det har et fantastisk godt lagspill i kjernen. Det er helt nødvendig å kommunisere med hverandre og fortelle om planer og hva som er tilgjengelig. Den som gjør det best, vil vinne. Det handler om å skade fienden med 4 skade, og da vinner laget som overlever. Men siden det er så fokusert på lagspill, så må det være minst 4 spillere. Teknisk sett er det mulig med 1 mot 1, men det blir noe helt annet, for det er helt umulig å ha kontroll på 5 stasjoner samt kapteinrollen. 2 mot 1 blir urettferdig, så det bør alltid være likt på begge sider av kartet.
Uansett så er Space Cadets noe helt utrolig og nytt. Det er høyt tempo hele veien. Det tar riktignok litt tid å kjenne spillet, for alt skjer jo i sanntid. Det er ikke lett å spørre om regler underveis. Så ofte blir det omkamp. Men det blir det gjerne uansett.
Søk etter Space Cadets: Dice Duel her.